Siirry pääsisältöön

Vierashuone

Helen Garner: Vierashuone; suom. Taina Wallin
Vierashuone kuvaa taitavasti kahden elämää nähneen naisen ystävyyttä. Teoksen minäkertoja on nimeltään Helen, ja teos pohjautuukin kirjailijan omiin kokemuksiin.

Helen ja Nicola ovat ystäviä. Nicola asuu Sydneyssä. Hän on huoleton ja rakastettava kuin päiväperhonen, kuusikymmentäviisivuotias naimaton ja lapseton nainen. Hänen läheisimpiään ovat sisarusten lapset, varsinkin sisarentytär Iris. Helen on kirjailija. Hän on ollut naimisissa, ja tyttären perhe asuu naapurissa, kauniin keittiöpuutarhan takana. Pieni tyttärentytär Bessie kipaisee mummonsa luokse joka päivä.

Helen tietää, että Nicolalla on vaikea suolistosyöpä, ja ilahtuu mahdollisuudesta saada vielä tavata ystäväänsä. Nicola on tulossa Melbourneen kolmeksi viikoksi uusiin hoitoihin, joista hän on hyvin innostunut.

Jo lentokentän terminaalissa Helenille selviää, ettei vierailusta tule mikään tavanomainen vierailu. Hän tuskin tuntee ystäväänsä, laihaa ihmisrauniota, joka raahautuu häntä kohden tuntemattoman kanssamatkustajan käsipuolessa roikkuen, koska ei kykene kivuiltaan kulkemaan omin voimin.

Kahden naisen vuorovaikutus muuttuu silmänräpäyksessä ystävyydestä hoitajan ja potilaan suhteeksi ja vierailusta tulee loputon raskas työmaa unettomien öiden tukijana, hikisen lakanapyykin pesijänä, ruoan tarjoilijana ja autonkuljettajana. Vaikeinta Helenille kuitenkin on Nicolan asenne.

Nicola kokee kohdanneensa vaihtoehtohoitojen tarjoajassa ”tohtori” Theodoressa pelastajan. Kivut merkitsevät hänelle vain sitä, että vuoropäivinä suoneen annettu C-vitamiini ja otsonisaunahoidot tehoavat. Hän uskoo vakaasti olevansa kolmen viikon kuluttua terve.

Helenillä on kokemusta syöpäsairaista, ja hän tietää, että se ei ole totta. Terminaalivaihe ei ole menopaluuta. Heleninkö tehtävä on saada ystävä uskomaan se? Lopulta Helen on niin väsynyt ja kauhuissaan tilanteesta, että hän pakottaa ystävänsä hakemaan apua kipuihinsa lääkäreiltä.

Teos kuvaa hienosti ja herkästi kahden voimakastahtoisen naisen vuorovaikutusta. Onko ystävän tehtävä toimia hoitajana? Nicolalla on paljon ystäviä, joita hän ei halua rasittaa kivuillaan ja kärsimyksellään. Mutta hän ei enää tule toimeen yksin. Ystävyys ei enää ole vastavuoroista. Nicolan rooli on muuttunut antajasta vastaanottajaksi, ja se on hänelle mahdotonta. Hän on aina tullut toimeen yksin.

” ’Sinä uuvutat meidät sillä jääräpäisellä tyyneydelläsi’, sanoin. ’Se on kuin jokin kammottava naamio. Me haluaisimme löytää sinut sen alta.’’Se sinun hymysi on sietämätön, Nicola-kulta’, Iris sanoi lempeästi. ’Ei sinun tarvitse hymyillä.’” (s. 113)

Auttajien tehtävä on epäkiitollinen silloin kun autettava sitkeästi haluaa osoittaa pärjäävänsä yksin, osoittaa, ettei tarvitse ketään. Auttajat haluavat, että heitä tarvitaan. Sairaan optimismi ja ainainen hymy vähättelee heidän vaivannäköään.

”Siitä sen sijaan olin varma, maatessani siinä iltapäivällä järkytyksestä sekopäisenä sängylläni, vieressäni Bessie purkautuvine täiletteineen ja tuoreine elämänfilosofioineen, että jollen saisi Nicolaa ulos talostani seuraavana päivänä, luisuisin raivon pohjattomaan kuiluun, joka korventaisi lihan luistani irti, eikä jäljelle jäisi muuta kuin hajallaan lepääviä, vaalenneita luita hiekka-autiomaassa.” (s. 156)

Nicolan on opittava ottamaan apu vastaan ja lakattava valehtelemasta itselleen. Helenin on opittava sietämään ystävänsä tapaa käsitellä lähestyvää kuolemaa ja tulemaan toimeen vaikeiden tunteidensa kanssa voidakseen auttaa.
Tämä Australiassa palkittu teos on ehdottomasti lukemisen arvoinen. Jäin kuitenkin miettimään, että olisin halunnut lukea tästä vaikeasta aiheesta myös Nicolan näkökulman. Mitä on luopua suojaavasta uskosta parantumiseen ja hyväksyä raskaat tosiasiat? Helen Garnerin teoksessa tämä teema on etäännytetty vähän ulkopuolisen, ei liian läheisen ihmisen näkökulmaan. Teoksen teema ei siten olekaan varsinaisesti sairaus ja kuolema, vaan vuorovaikutus ja sen muuttuminen uudessa tilanteessa. Se, miten ystävät toisiaan kohtaavat, kertoo heistä hyvin paljon.

Helmet-lukuhaaste, kohdat:
  • 46. Oseanialaisen kirjailijan kirjoittama kirja
  • 20. Kirjassa on vammainen tai vakavasti sairas henkilö




Tämän blogin suosituimmat tekstit

Suomen lasten historia

Jussi Kaakinen, Juha Kuisma, Kirsti Manninen: Suomen lasten historia  Suomen lasten historia on lapsille kirjoitettu historiateos. Suomen historia käsitellään tarinoina, joiden päähenkilöt ovat lapsia ja nuoria. Tarinoiden jälkeen on tietoaukeama, jossa esitellään ajankohtaan liittyvä fakta-aineisto, jossa ajalle keskeisiä tapahtumia tai ilmiöitä nostetaan esiin. Tarinoiden dramaturgia on hyvä. Jokainen kertomus sisältää jonkin tilanteen, joka koskettaa nuoria päähenkilöitä. Suurin kertomuksista on myös enemmän sosiaali- ja taloushistoriaa kuin poliittista historiaa. Menneiden aikojen arki on vahvasti läsnä. Tarinoissa on käytetty kolmannen persoonan kertojaa. Kieli on selkeää yleiskieltä. Vasta viimeisissä lähihistoriaa käsittelevissä tarinoissa käytetään enemmän puhekieltä. Kaiken kaikkiaan teos on paitsi pätevä oppikirja,myös mahdollinen iltasatukirja. Alakoululaiset löytävät tietoaukeamista paljon materiaalia hissantuntien projekteihin ja esitelmiin. Jussi Kaakisen kuvitu

Meri Valkama: Sinun, Margot

Sinun, Margot on niitä kirjoja, joita ei voi laskea käsistään, kun siihen kerran tarttuu. En silti kutsuisi sitä trilleriksi. Trilleriksi kutsutaan niin monia kepeitä ja viihteellisiä kirjasia, joissa luodaan jännitystä rikoksilla ja väkivallalla tai sen uhalla. Sinun, Margot sen sijaan on syvällinen tutkielma siitä, miten vahvat aatteet ja rakkaudet kehittyvät, kasvavat, väljähtyvät ja kuolevat.    Teemana on muistaminen. Sekä yksilöt että kansat yrittävät rakentaa historiaansa uudelleen. Näkökulmahenkilöitä on kolme: Vilja Siltanen ja hänen vanhempansa Markus ja Rosa. Markuksen ja Rosan tarinaa seurataan 80-luvun Itä-Berliinissä. Silloin tapahtui jotain, joka jätti pitkät varjot, ja jota Vilja yrittää vuonna 2011 selvittää. Uteliaisuudesta, kyllä, mutta samalla sisäisestä pakosta yrittää ymmärtää. Mikä ajoi äidin ja isän erilleen ja sai heidät jakamaan lapsensakin - isoveli Matias äidille, Vilja isälle? Mikä unohtunut ja muistin syvyyksiin painunut vieraannutti  Viljan äidistään? Vi

Ian McEwan: Kaltaiseni koneet

Kaltaiseni koneet (suom. Juhani Lindholm) kertoo vaihtoehtoisesta historiasta, jossa Britanniassa jo vuonna 1982 on olemassa kehittyneitä androideja, matemaatikko Alan Turing on yhä hengissä, Margaret Thatcher häviää vaalit 1982 ja työväenpuolueen Tony Bennistä tulee pääministeri. Vuodella 1982 McEwan kumartaa Blade Runnerille, joka ilmestyi 1982 ja jonka dystopiamaailmassa kehittyneet androidit aiheuttavat ongelmia vuonna 2019. Vaikka teknologia on niin kehittynyttä, että kyetään rakentamaan ajattelevia, oppivia ja tuntevia androideja, yhteiskunnan ongelmat ovat vuonna 1982 samoja kuin nykypäivän Britanniassakin: köyhyyttä, työttömyyttä, asunnottomuutta, terveyden- ja vanhustenhuollon ongelmia, rikollisuutta, rotukysymyksiä, sukupuolikysymyksiä, ilmastoa… Kaikki viheliäiset ongelmat silloinkin ratkaisematta, ja niitä yritetään ratkoa demokratian keinoin. Esimerkiksi Cambridge Analytican tarjoamia dataan perustuvia progandapalveluita sen sijaan teoksen todellisuudessa ei ole tai e