Siirry pääsisältöön

Vierashuone

Helen Garner: Vierashuone; suom. Taina Wallin
Vierashuone kuvaa taitavasti kahden elämää nähneen naisen ystävyyttä. Teoksen minäkertoja on nimeltään Helen, ja teos pohjautuukin kirjailijan omiin kokemuksiin.

Helen ja Nicola ovat ystäviä. Nicola asuu Sydneyssä. Hän on huoleton ja rakastettava kuin päiväperhonen, kuusikymmentäviisivuotias naimaton ja lapseton nainen. Hänen läheisimpiään ovat sisarusten lapset, varsinkin sisarentytär Iris. Helen on kirjailija. Hän on ollut naimisissa, ja tyttären perhe asuu naapurissa, kauniin keittiöpuutarhan takana. Pieni tyttärentytär Bessie kipaisee mummonsa luokse joka päivä.

Helen tietää, että Nicolalla on vaikea suolistosyöpä, ja ilahtuu mahdollisuudesta saada vielä tavata ystäväänsä. Nicola on tulossa Melbourneen kolmeksi viikoksi uusiin hoitoihin, joista hän on hyvin innostunut.

Jo lentokentän terminaalissa Helenille selviää, ettei vierailusta tule mikään tavanomainen vierailu. Hän tuskin tuntee ystäväänsä, laihaa ihmisrauniota, joka raahautuu häntä kohden tuntemattoman kanssamatkustajan käsipuolessa roikkuen, koska ei kykene kivuiltaan kulkemaan omin voimin.

Kahden naisen vuorovaikutus muuttuu silmänräpäyksessä ystävyydestä hoitajan ja potilaan suhteeksi ja vierailusta tulee loputon raskas työmaa unettomien öiden tukijana, hikisen lakanapyykin pesijänä, ruoan tarjoilijana ja autonkuljettajana. Vaikeinta Helenille kuitenkin on Nicolan asenne.

Nicola kokee kohdanneensa vaihtoehtohoitojen tarjoajassa ”tohtori” Theodoressa pelastajan. Kivut merkitsevät hänelle vain sitä, että vuoropäivinä suoneen annettu C-vitamiini ja otsonisaunahoidot tehoavat. Hän uskoo vakaasti olevansa kolmen viikon kuluttua terve.

Helenillä on kokemusta syöpäsairaista, ja hän tietää, että se ei ole totta. Terminaalivaihe ei ole menopaluuta. Heleninkö tehtävä on saada ystävä uskomaan se? Lopulta Helen on niin väsynyt ja kauhuissaan tilanteesta, että hän pakottaa ystävänsä hakemaan apua kipuihinsa lääkäreiltä.

Teos kuvaa hienosti ja herkästi kahden voimakastahtoisen naisen vuorovaikutusta. Onko ystävän tehtävä toimia hoitajana? Nicolalla on paljon ystäviä, joita hän ei halua rasittaa kivuillaan ja kärsimyksellään. Mutta hän ei enää tule toimeen yksin. Ystävyys ei enää ole vastavuoroista. Nicolan rooli on muuttunut antajasta vastaanottajaksi, ja se on hänelle mahdotonta. Hän on aina tullut toimeen yksin.

” ’Sinä uuvutat meidät sillä jääräpäisellä tyyneydelläsi’, sanoin. ’Se on kuin jokin kammottava naamio. Me haluaisimme löytää sinut sen alta.’’Se sinun hymysi on sietämätön, Nicola-kulta’, Iris sanoi lempeästi. ’Ei sinun tarvitse hymyillä.’” (s. 113)

Auttajien tehtävä on epäkiitollinen silloin kun autettava sitkeästi haluaa osoittaa pärjäävänsä yksin, osoittaa, ettei tarvitse ketään. Auttajat haluavat, että heitä tarvitaan. Sairaan optimismi ja ainainen hymy vähättelee heidän vaivannäköään.

”Siitä sen sijaan olin varma, maatessani siinä iltapäivällä järkytyksestä sekopäisenä sängylläni, vieressäni Bessie purkautuvine täiletteineen ja tuoreine elämänfilosofioineen, että jollen saisi Nicolaa ulos talostani seuraavana päivänä, luisuisin raivon pohjattomaan kuiluun, joka korventaisi lihan luistani irti, eikä jäljelle jäisi muuta kuin hajallaan lepääviä, vaalenneita luita hiekka-autiomaassa.” (s. 156)

Nicolan on opittava ottamaan apu vastaan ja lakattava valehtelemasta itselleen. Helenin on opittava sietämään ystävänsä tapaa käsitellä lähestyvää kuolemaa ja tulemaan toimeen vaikeiden tunteidensa kanssa voidakseen auttaa.
Tämä Australiassa palkittu teos on ehdottomasti lukemisen arvoinen. Jäin kuitenkin miettimään, että olisin halunnut lukea tästä vaikeasta aiheesta myös Nicolan näkökulman. Mitä on luopua suojaavasta uskosta parantumiseen ja hyväksyä raskaat tosiasiat? Helen Garnerin teoksessa tämä teema on etäännytetty vähän ulkopuolisen, ei liian läheisen ihmisen näkökulmaan. Teoksen teema ei siten olekaan varsinaisesti sairaus ja kuolema, vaan vuorovaikutus ja sen muuttuminen uudessa tilanteessa. Se, miten ystävät toisiaan kohtaavat, kertoo heistä hyvin paljon.

Helmet-lukuhaaste, kohdat:
  • 46. Oseanialaisen kirjailijan kirjoittama kirja
  • 20. Kirjassa on vammainen tai vakavasti sairas henkilö




Tämän blogin suosituimmat tekstit

Meri Valkama: Sinun, Margot

Sinun, Margot on niitä kirjoja, joita ei voi laskea käsistään, kun siihen kerran tarttuu. En silti kutsuisi sitä trilleriksi. Trilleriksi kutsutaan niin monia kepeitä ja viihteellisiä kirjasia, joissa luodaan jännitystä rikoksilla ja väkivallalla tai sen uhalla. Sinun, Margot sen sijaan on syvällinen tutkielma siitä, miten vahvat aatteet ja rakkaudet kehittyvät, kasvavat, väljähtyvät ja kuolevat.    Teemana on muistaminen. Sekä yksilöt että kansat yrittävät rakentaa historiaansa uudelleen. Näkökulmahenkilöitä on kolme: Vilja Siltanen ja hänen vanhempansa Markus ja Rosa. Markuksen ja Rosan tarinaa seurataan 80-luvun Itä-Berliinissä. Silloin tapahtui jotain, joka jätti pitkät varjot, ja jota Vilja yrittää vuonna 2011 selvittää. Uteliaisuudesta, kyllä, mutta samalla sisäisestä pakosta yrittää ymmärtää. Mikä ajoi äidin ja isän erilleen ja sai heidät jakamaan lapsensakin - isoveli Matias äidille, Vilja isälle? Mikä unohtunut ja muistin syvyyksiin painunut vieraannutti  Viljan...

Jälkeen vedenpaisumuksen

P.C. Jersild: Jälkeen vedenpaisumuksen (Efter floden) , suom. Pirkko Talvio-Jaatinen P.C.Jersildin Jälkeen vedenpaisumuksen on ilmestynyt Ruotsissa 1982, suomennos 1983. Teos on julma dystopia ydinsodan jälkeisestä ajasta. Tapahtuma-ajankohta on noin 30 vuotta ydinsodan jälkeen. Teos on tietysti aikansa tuote, mutta se on kestänyt hyvin aikaa. Jersild ei ole yrittänytkään kuvailla poliittisia olosuhteita, sodan syitä ja syyllisiä, ei liioin katastrofin vaiheita muuten kuin päähenkilön ja sivuhenkilöiden puheissa. Hän on keskittynyt joukkoon ihmisiä, jotka yrittävät selviytyä silloin, kun yhteiskunta on palannut kivikauteen. Kun ajan teknologiasta mainitaan vain romuttuneita jäänteitä, ei synny tahatonta huumoria lankapuhelimista ja muista tulevaisuuteen  sijoitettujen, vuosia sitten kirjoitettujen dystopioiden yksityiskohdista. Teoksen maailmassa ei ole valtiota, ei lakeja eikä niiden valvojia. Infrastruktuuria ei ole. Ei ole sähköä. Elinkelpoisia asuntoja on vain vähän. La...

Kazuo Ishiguro: Surullinen pianisti

Pieni kaupunki on kriittisessä tilanteessa ja odottaa pelastajaa. Kyse ei kuitenkaan ole esimerkiksi pandemiasta, vaan musiikista. Kaupunki ottaa taiteen vakavasti. Tilanteen pelastaja, kuuluisa pianisti Ryder, ei kuitenkaan ole tilanteen tasalla. Kazuo Ishiguron Surullinen pianisti (suom. Helene Bützov)  muistuttaa rakenteeltaan musiikkia ja siten siihen onkin helpointa suhtautua. Samoja teemoja ja sävelkulkuja nousee esiin erilaisina muunnoksina. Teoksessa myös puhutaan paljon musiikista ja pienen kaupungin kulttuuripiirit suhtautuvat siihen melkein kuin uskontoon. Yhden onnistuneen konsertin katsotaan korjaavan kaiken. Mutta minkä kaiken, se jää lukijalle epäselväksi varsinkin, jos teokseen yrittää suhtautua romaanina. Juonikulkuja alkaa ja toistuu, mutta tapahtumien kulku noudattaa unen logiikkaa.  Pianistilla on vain yksi päivä ennen suurta ja tärkeää konserttia. Hän tapaa lukuisia ihmisiä, jotka kaikki haluavat häneltä jotakin heti hänen saavuttuaan hotelliin, ja jo...