Siirry pääsisältöön

Intian viidakoista 1-2

Rudyard Kipling: Indian viidakoista 1-2.; suom. Helmi Krohn ja Otto Manninen (runot)


Minulla oli hyllyssäni muutamakin kirja vastauksena Helmet-lukuhaasteen kohtaan 33: Kirja, joka kertoo Intiasta. Valitsin nämä käsissä kuluneet perintöteokset, jotka olen lukenut viimeksi lapsena. On aina jännittävää lukea aikuisen silmin kirja, josta on lapsena pitänyt.
Kiplingin Viidakkokirjan tarinat ilmestyivät alun perin aikakauslehdissä vuosina 1893-94. Kirjat sisältävät monia tarinoita. Muistan pitäneeni eniten Rikki-Tikki-Tavista. Tunnetuin on toki susien kasvattaman viidakkopojan Mowglin tarina, josta ensimmäisessä kirjassa kerrotaan kolmessa tarinassa, toisessa viidessä.. Lapsilukija koki Mowglin tarinan lopun surulliseksi, koska Mowgli on niin yksin. Hän ei kuulu oikein viidakkoon mutta ei ihmisten joukkoonkaan.

Aikuislukija löytää kirjoista monia muitakin teemoja. Susilapsen tarinan kautta Kipling tutkii yhteisön jäseneksi kasvamista. Mikä tekee ihmisestä ihmisen? Voiko ihminen olla ihminen vain yhteisössä? Entä jos se kasvattava yhteisö koostuukin eläimistä? Kipling ei vie ”jalon villin” myyttiä yhtä pitkälle kuin esimerkiksi Edgar Rice Burroughs Tarzan-tarinoissaan, mutta molempien tekstistä paistaa kyseenalaistamaton vankka usko eurooppalaisen ihmisen ylivertaisuuteen ja imperialismin oikeutukseen.

Pitää muistaa, että teosten syntyaikaan suurin osa Eurooppaakin eli agraariyhteiskunnassa, jossa luonto nähtiin vain hyödyn lähteenä ihmiselle, ja kiertävillä markkinoilla naurettiin kummajaisille ja luonnonoikuille, jollainen viidakossa kasvanut poikakin olisi ollut. Tätä taustaa vasten Kiplingin teokset olivat aikanaan ennenkuulumattoman humaaneja ja moderneja.

Tätä päivää kirjoissa on esimerkiksi luonnon arvostaminen ja luonnon olemassaolon oikeutus ilman hyötynäkökulmaa. Moni sukupolvi onkin Viidakkokirjasta oppinut luonnonsuojelun arvot, ja Kiplingin teoksilla on siten ollut suuri vaikutus. Kipling kuvasi ihmistä myös ymmärtämättömänä tuhoajana, jonka arvot ja tavat ovat luontonäkökulmasta käsittämättömiä. Eläin tappaa syödäkseen, ihminen huvikseen. Mutta ihmisen teoista ei lopulta jää paljon jäljelle, kun viidakko valtaa alaa ja peittää rauniokaupungit.

Helmet-lukuhaaste, kohdat 33. Kirja kertoo Intiasta; 34. Kirja kertoo ajasta, jota et ole elänyt & 47. Kirja täyttää kahden haastekohdan kriteerit


Tämän blogin suosituimmat tekstit

Jälkeen vedenpaisumuksen

P.C. Jersild: Jälkeen vedenpaisumuksen (Efter floden) , suom. Pirkko Talvio-Jaatinen P.C.Jersildin Jälkeen vedenpaisumuksen on ilmestynyt Ruotsissa 1982, suomennos 1983. Teos on julma dystopia ydinsodan jälkeisestä ajasta. Tapahtuma-ajankohta on noin 30 vuotta ydinsodan jälkeen. Teos on tietysti aikansa tuote, mutta se on kestänyt hyvin aikaa. Jersild ei ole yrittänytkään kuvailla poliittisia olosuhteita, sodan syitä ja syyllisiä, ei liioin katastrofin vaiheita muuten kuin päähenkilön ja sivuhenkilöiden puheissa. Hän on keskittynyt joukkoon ihmisiä, jotka yrittävät selviytyä silloin, kun yhteiskunta on palannut kivikauteen. Kun ajan teknologiasta mainitaan vain romuttuneita jäänteitä, ei synny tahatonta huumoria lankapuhelimista ja muista tulevaisuuteen  sijoitettujen, vuosia sitten kirjoitettujen dystopioiden yksityiskohdista. Teoksen maailmassa ei ole valtiota, ei lakeja eikä niiden valvojia. Infrastruktuuria ei ole. Ei ole sähköä. Elinkelpoisia asuntoja on vain vähän. La...

Meri Valkama: Sinun, Margot

Sinun, Margot on niitä kirjoja, joita ei voi laskea käsistään, kun siihen kerran tarttuu. En silti kutsuisi sitä trilleriksi. Trilleriksi kutsutaan niin monia kepeitä ja viihteellisiä kirjasia, joissa luodaan jännitystä rikoksilla ja väkivallalla tai sen uhalla. Sinun, Margot sen sijaan on syvällinen tutkielma siitä, miten vahvat aatteet ja rakkaudet kehittyvät, kasvavat, väljähtyvät ja kuolevat.    Teemana on muistaminen. Sekä yksilöt että kansat yrittävät rakentaa historiaansa uudelleen. Näkökulmahenkilöitä on kolme: Vilja Siltanen ja hänen vanhempansa Markus ja Rosa. Markuksen ja Rosan tarinaa seurataan 80-luvun Itä-Berliinissä. Silloin tapahtui jotain, joka jätti pitkät varjot, ja jota Vilja yrittää vuonna 2011 selvittää. Uteliaisuudesta, kyllä, mutta samalla sisäisestä pakosta yrittää ymmärtää. Mikä ajoi äidin ja isän erilleen ja sai heidät jakamaan lapsensakin - isoveli Matias äidille, Vilja isälle? Mikä unohtunut ja muistin syvyyksiin painunut vieraannutti  Viljan...

Kazuo Ishiguro: Surullinen pianisti

Pieni kaupunki on kriittisessä tilanteessa ja odottaa pelastajaa. Kyse ei kuitenkaan ole esimerkiksi pandemiasta, vaan musiikista. Kaupunki ottaa taiteen vakavasti. Tilanteen pelastaja, kuuluisa pianisti Ryder, ei kuitenkaan ole tilanteen tasalla. Kazuo Ishiguron Surullinen pianisti (suom. Helene Bützov)  muistuttaa rakenteeltaan musiikkia ja siten siihen onkin helpointa suhtautua. Samoja teemoja ja sävelkulkuja nousee esiin erilaisina muunnoksina. Teoksessa myös puhutaan paljon musiikista ja pienen kaupungin kulttuuripiirit suhtautuvat siihen melkein kuin uskontoon. Yhden onnistuneen konsertin katsotaan korjaavan kaiken. Mutta minkä kaiken, se jää lukijalle epäselväksi varsinkin, jos teokseen yrittää suhtautua romaanina. Juonikulkuja alkaa ja toistuu, mutta tapahtumien kulku noudattaa unen logiikkaa.  Pianistilla on vain yksi päivä ennen suurta ja tärkeää konserttia. Hän tapaa lukuisia ihmisiä, jotka kaikki haluavat häneltä jotakin heti hänen saavuttuaan hotelliin, ja jo...