Siirry pääsisältöön

Pinnan alla pimeä

Jukka Laajarinne: Pinnan alla pimeä

Kustantaja luonnehtii Jukka Laajarinteen Pinnan alla pimeää ”tiivistunnelmaiseksi psykologiseksi trilleriksi, joka yhdistää myytit ja arkkityypit aikamme suurimpiin uhkakuviin.”

Onhan se sellainenkin, mutta samalla teos on kiinnostava tieteenfilosofinen ajatuskoe. Millainen maailma olisi, jos materialismi olisi pelkkä anomalia ja skeptikot luvanneet huomattavia rahapalkintoja sille, joka pystyisi osoittamaan psyyken ulkopuolisen aineen tai muun objektiivisen todelliseksi? Jos parapsykologiset kenttäteoriat olisivat normaalia tiedettä ja Jungin ajatukset kollektiivisesta piilotajunnasta ja arkkityypeistä todellisuutta, jonka mukaan laaditaan lakeja ja hallintokäytäntöjä?

Laajarinne maalailee teoksessaan tällaisen maailman. Epidemiologian osasto ryhtyy toimenpiteisiin kun havaitaan oireita MPI:stä (Mass Psychogenic Illness). Alkoholin myyntiä vähennetään ja joukkotapahtumia rajoitetaan varsinkin myöhään illalla ja yöllä.

Teoksessa on useita kertojia. Tärkein näkökulmahenkilö on psykoanalyytikko ja terapeutti Kaarlo Nuorteva (vrt. Carl Jung). Tapahtumat alkavat, kun Nuortevan asiakas kertoo unesta, jossa Korkeasaaressa syttyy paniikki ja ihmisiä hukkuu mereen. Nuorteva on itse nähnyt samankaltaista unta edellisenä yönä. Korkeasaaressa tapahtuukin onnettomuus. Häkistään karannut tiikeri aiheuttaa joukkopaniikkia, ja ihmisiä putoaa laiturilta mereen. Unia hukkumisesta tai maaperän pettämisestä näkevät muutkin. Mielenterveysviraston epidemiologian osasto havaitsee mittauksillaan psyykkisen epidemian merkkejä.

Psyykkisen epidemian ajatus on kiehtova. Teoksen maailmassa epidemioilla selitetään sotia ja kansanmurhia. Nuorteva ja hänen nuoruudenrakastettunsa epidemiologi Doris yrittävät estää epidemian leviämisen ja joutuvat samalla luotaamaan suhdettaan ja sen myötä oman alitajuntansa syvyyksiä.

#konffi

Kiinnostuin teoksen maailmasta, mutta suurin osa kirjasta keskittyi Kaarlon ja Doriksen ihmissuhteeseen ja nuoruuden rakkaustarinaan. Melko hämäräksi jäi myös se, miten muinaiset myytit ja kollektiivinen piilotajunta vaikuttavat hiilikaivosonnettomuuksiin, ilmastonmuutokseen ja maanpintaan syntyviin kraattereihin, mutta tämä hämäryys on olemassa jo Jungin synkronistisuusajattelussa ja peräisin sieltä.

Teoksen loppua olisi voinut kehittää uskottavammaksi. Philip K. Dickin Minority Report’issa on samantapainen vaihtoehtoinen todellisuus kaukokatsojineen, mutta Dick on rakentanut kertomuksensa juonikertomukseksi ja lukijalle on alusta lähtien selvää, että kerrotaan vaihtoehtoisesta todellisuudesta.

Jos Laajarinteen teoksen yrittää lukea realistisena ihmissuhderomaanina, hämmentyy. Jos sen yrittää lukea scifinä, hämmentyy yhtä lailla, koska jokapäiväinen arki teoksessa on samanlainen kuin nykypäivän Suomessa.

Teos kannattaa kuitenkin ehdottomasti lukea ja miettiä samalla, miten voi olla mahdollista kääntää maailmankäsitys ylösalaisin ja samalla kirjoittaa realistista proosaa!

Helmet-lukuhaaste kohta 14: Valitsin kirjan takakannen tekstin perusteella








Tämän blogin suosituimmat tekstit

Suomen lasten historia

Jussi Kaakinen, Juha Kuisma, Kirsti Manninen: Suomen lasten historia  Suomen lasten historia on lapsille kirjoitettu historiateos. Suomen historia käsitellään tarinoina, joiden päähenkilöt ovat lapsia ja nuoria. Tarinoiden jälkeen on tietoaukeama, jossa esitellään ajankohtaan liittyvä fakta-aineisto, jossa ajalle keskeisiä tapahtumia tai ilmiöitä nostetaan esiin. Tarinoiden dramaturgia on hyvä. Jokainen kertomus sisältää jonkin tilanteen, joka koskettaa nuoria päähenkilöitä. Suurin kertomuksista on myös enemmän sosiaali- ja taloushistoriaa kuin poliittista historiaa. Menneiden aikojen arki on vahvasti läsnä. Tarinoissa on käytetty kolmannen persoonan kertojaa. Kieli on selkeää yleiskieltä. Vasta viimeisissä lähihistoriaa käsittelevissä tarinoissa käytetään enemmän puhekieltä. Kaiken kaikkiaan teos on paitsi pätevä oppikirja,myös mahdollinen iltasatukirja. Alakoululaiset löytävät tietoaukeamista paljon materiaalia hissantuntien projekteihin ja esitelmiin. Jussi Kaakisen kuvitu

Meri Valkama: Sinun, Margot

Sinun, Margot on niitä kirjoja, joita ei voi laskea käsistään, kun siihen kerran tarttuu. En silti kutsuisi sitä trilleriksi. Trilleriksi kutsutaan niin monia kepeitä ja viihteellisiä kirjasia, joissa luodaan jännitystä rikoksilla ja väkivallalla tai sen uhalla. Sinun, Margot sen sijaan on syvällinen tutkielma siitä, miten vahvat aatteet ja rakkaudet kehittyvät, kasvavat, väljähtyvät ja kuolevat.    Teemana on muistaminen. Sekä yksilöt että kansat yrittävät rakentaa historiaansa uudelleen. Näkökulmahenkilöitä on kolme: Vilja Siltanen ja hänen vanhempansa Markus ja Rosa. Markuksen ja Rosan tarinaa seurataan 80-luvun Itä-Berliinissä. Silloin tapahtui jotain, joka jätti pitkät varjot, ja jota Vilja yrittää vuonna 2011 selvittää. Uteliaisuudesta, kyllä, mutta samalla sisäisestä pakosta yrittää ymmärtää. Mikä ajoi äidin ja isän erilleen ja sai heidät jakamaan lapsensakin - isoveli Matias äidille, Vilja isälle? Mikä unohtunut ja muistin syvyyksiin painunut vieraannutti  Viljan äidistään? Vi

Ian McEwan: Kaltaiseni koneet

Kaltaiseni koneet (suom. Juhani Lindholm) kertoo vaihtoehtoisesta historiasta, jossa Britanniassa jo vuonna 1982 on olemassa kehittyneitä androideja, matemaatikko Alan Turing on yhä hengissä, Margaret Thatcher häviää vaalit 1982 ja työväenpuolueen Tony Bennistä tulee pääministeri. Vuodella 1982 McEwan kumartaa Blade Runnerille, joka ilmestyi 1982 ja jonka dystopiamaailmassa kehittyneet androidit aiheuttavat ongelmia vuonna 2019. Vaikka teknologia on niin kehittynyttä, että kyetään rakentamaan ajattelevia, oppivia ja tuntevia androideja, yhteiskunnan ongelmat ovat vuonna 1982 samoja kuin nykypäivän Britanniassakin: köyhyyttä, työttömyyttä, asunnottomuutta, terveyden- ja vanhustenhuollon ongelmia, rikollisuutta, rotukysymyksiä, sukupuolikysymyksiä, ilmastoa… Kaikki viheliäiset ongelmat silloinkin ratkaisematta, ja niitä yritetään ratkoa demokratian keinoin. Esimerkiksi Cambridge Analytican tarjoamia dataan perustuvia progandapalveluita sen sijaan teoksen todellisuudessa ei ole tai e