Siirry pääsisältöön

Harry Salmenniemi: Uhrisyndrooma ja muita novelleja

Harry Salmenniemi on aloittanut kirjailijan uransa runoilijana. ”Virrata että”, ”Texas, sakset”. Useinkin proosaan siirtyessään runoilija saa aikaan kiinnostavaa jälkeä ja uudenlaista tekstipintaa. Runoilija kun rakastaa usein enemmän kieltä kuin kertomuskaavaa protagonisteineen ja antagonisteineen. Sellainen lähestymistapa vaatii lukijalta samaa asennetta.

Moni lukija on tottunut juonivetoiseen kertomuskaavaan eikä aina ole valmis hyväksymään tekstiä, joka poikkeaa niin paljon odotetusta.

Mutta eihän muusikkokaan aina käytä melodiaa ja toistuvia kertosäkeitä ja perusmelodian yksinkertaista transponointia. Musiikkia voi silti kuunnella ja siitä voi pitää tai ainakin saada kiinnostavia elämyksiä. Melodiaa ei ole, mutta sen sijaan soittajat improvisoivat ja kokeilevat. Pianisti kuuluu äkkiä ihastuvan johonkin kolmisointuun ja alkaa toistaa sitä. Tai saksofonisti puhaltaa ilmoille niin haikean sävelen, että muut soittimet ymmärtävät vaieta ja antaa sen soida.

Kokeellista proosaa voi lukea samaa tapaan kuin kuunnella jazzia – ei tarvitse arvailla juonta tai etsiä henkilöistä samastumispintaa. Salmenniemi kylvää sanojaan lukijan tajuntaan ja jokaisessa lukijassa herää erilaisia mielleyhtymiä niistä. Eikä yhtä ja oikeaa lukutapaa tosiaankaan ole. Taiteilijan vapauteen liittyy tulkitsijan vapaus. Kokoelma sisältää myös Salmenniemen tulkintoja muiden kirjailijoiden teoksista, pastisseja. Sellainen on esimerkiksi Merisää (esikuvana Emilen Zolan Taistelu myllyn luona) tai Elämän ja kuoleman pidot (esikuvana Toivo Pekkasen samanniminen novelli).

Ehkä eniten Salmenniemen proosasta saavat irti ne, joille Salmenniemen käsittelemät teemat ovat läheisiä. Tämän kokoelman voittavaksi teemaksi nousee maskuliininen identiteetti, miehen mallit nykymaailmassa sekä sota yhteiskunnan yhteisenä kertomuksena. Sota ja rakkaus. Kyllä niistä voi kokeellistakin proosaa kirjoittaa. Kun tekstissä on miehiä, aseita, sotilasarvoja ja sana ”punaiset”, lukija siirtyy heti mielessään kansalaissodan maisemiin ja asetelmiin sanoja ja merkityksiä tarkemmin pohtimatta ja alkaa tulkita kertomusta kansalaissodan narratiivien kautta. Mutta mikään kertomuksessa ei täsmääkään tähän mielleyhtymään. Salmenniemi ohjasi lukijan ajatukset parilla assosiaatiolla haluamaansa suuntaan. Lukija eksyy ja putoaa heti kärryiltä, jos ei keksi ajatella, että punainen on vain sana. Sillä voisi tarkoittaa vaikka tonttuja. Sotimassa eivät olekaan kansalaissodan punaiset ja valkoiset, vaan kauppaketjut, ja mitä tahansa voi tapahtua. Mieskin voi synnyttää keskellä sotaa.

Kokeellisessa proosassa se kiinnostava elämys ei olekaan tarina, vaan se voi olla omien ajatusten reflektointi. Millaisia mielleyhtymiä ja kuvia ja tunteita tekstistä nousee? Missä kohden kirjoittaja ovelasti ohjaa ajatuksia suuntaan, johon eksyy ja on pakko kysyä itseltään, missä kohden eksyi?

Osa novelleista on pikemminkin esseemäisiä tekstejä. Niminovellin Uhrisyndrooma voi lukea joko vakavissaan ahdistuneen ihmisen vähittäisestä toipumisesta kognitiivisen terapian avulla, omia ajattelutapojaan muuttamalla. Tai sen voi lukea vinosti hymyilevänä pastissina nykyajan vitsauksista, kaikkialla silmille hyppivistä itsehoito- ja elämäntapaoppaista ja muista elämän käyttöohjeista. Niitä kyllä luetaan. Toivottavasti myös Salmenniemen kirjaa.





Tämän blogin suosituimmat tekstit

Suomen lasten historia

Jussi Kaakinen, Juha Kuisma, Kirsti Manninen: Suomen lasten historia  Suomen lasten historia on lapsille kirjoitettu historiateos. Suomen historia käsitellään tarinoina, joiden päähenkilöt ovat lapsia ja nuoria. Tarinoiden jälkeen on tietoaukeama, jossa esitellään ajankohtaan liittyvä fakta-aineisto, jossa ajalle keskeisiä tapahtumia tai ilmiöitä nostetaan esiin. Tarinoiden dramaturgia on hyvä. Jokainen kertomus sisältää jonkin tilanteen, joka koskettaa nuoria päähenkilöitä. Suurin kertomuksista on myös enemmän sosiaali- ja taloushistoriaa kuin poliittista historiaa. Menneiden aikojen arki on vahvasti läsnä. Tarinoissa on käytetty kolmannen persoonan kertojaa. Kieli on selkeää yleiskieltä. Vasta viimeisissä lähihistoriaa käsittelevissä tarinoissa käytetään enemmän puhekieltä. Kaiken kaikkiaan teos on paitsi pätevä oppikirja,myös mahdollinen iltasatukirja. Alakoululaiset löytävät tietoaukeamista paljon materiaalia hissantuntien projekteihin ja esitelmiin. Jussi Kaakisen kuvitu

Meri Valkama: Sinun, Margot

Sinun, Margot on niitä kirjoja, joita ei voi laskea käsistään, kun siihen kerran tarttuu. En silti kutsuisi sitä trilleriksi. Trilleriksi kutsutaan niin monia kepeitä ja viihteellisiä kirjasia, joissa luodaan jännitystä rikoksilla ja väkivallalla tai sen uhalla. Sinun, Margot sen sijaan on syvällinen tutkielma siitä, miten vahvat aatteet ja rakkaudet kehittyvät, kasvavat, väljähtyvät ja kuolevat.    Teemana on muistaminen. Sekä yksilöt että kansat yrittävät rakentaa historiaansa uudelleen. Näkökulmahenkilöitä on kolme: Vilja Siltanen ja hänen vanhempansa Markus ja Rosa. Markuksen ja Rosan tarinaa seurataan 80-luvun Itä-Berliinissä. Silloin tapahtui jotain, joka jätti pitkät varjot, ja jota Vilja yrittää vuonna 2011 selvittää. Uteliaisuudesta, kyllä, mutta samalla sisäisestä pakosta yrittää ymmärtää. Mikä ajoi äidin ja isän erilleen ja sai heidät jakamaan lapsensakin - isoveli Matias äidille, Vilja isälle? Mikä unohtunut ja muistin syvyyksiin painunut vieraannutti  Viljan äidistään? Vi

Ian McEwan: Kaltaiseni koneet

Kaltaiseni koneet (suom. Juhani Lindholm) kertoo vaihtoehtoisesta historiasta, jossa Britanniassa jo vuonna 1982 on olemassa kehittyneitä androideja, matemaatikko Alan Turing on yhä hengissä, Margaret Thatcher häviää vaalit 1982 ja työväenpuolueen Tony Bennistä tulee pääministeri. Vuodella 1982 McEwan kumartaa Blade Runnerille, joka ilmestyi 1982 ja jonka dystopiamaailmassa kehittyneet androidit aiheuttavat ongelmia vuonna 2019. Vaikka teknologia on niin kehittynyttä, että kyetään rakentamaan ajattelevia, oppivia ja tuntevia androideja, yhteiskunnan ongelmat ovat vuonna 1982 samoja kuin nykypäivän Britanniassakin: köyhyyttä, työttömyyttä, asunnottomuutta, terveyden- ja vanhustenhuollon ongelmia, rikollisuutta, rotukysymyksiä, sukupuolikysymyksiä, ilmastoa… Kaikki viheliäiset ongelmat silloinkin ratkaisematta, ja niitä yritetään ratkoa demokratian keinoin. Esimerkiksi Cambridge Analytican tarjoamia dataan perustuvia progandapalveluita sen sijaan teoksen todellisuudessa ei ole tai e