Siirry pääsisältöön

Harry Salmenniemi: Uhrisyndrooma ja muita novelleja

Harry Salmenniemi on aloittanut kirjailijan uransa runoilijana. ”Virrata että”, ”Texas, sakset”. Useinkin proosaan siirtyessään runoilija saa aikaan kiinnostavaa jälkeä ja uudenlaista tekstipintaa. Runoilija kun rakastaa usein enemmän kieltä kuin kertomuskaavaa protagonisteineen ja antagonisteineen. Sellainen lähestymistapa vaatii lukijalta samaa asennetta.

Moni lukija on tottunut juonivetoiseen kertomuskaavaan eikä aina ole valmis hyväksymään tekstiä, joka poikkeaa niin paljon odotetusta.

Mutta eihän muusikkokaan aina käytä melodiaa ja toistuvia kertosäkeitä ja perusmelodian yksinkertaista transponointia. Musiikkia voi silti kuunnella ja siitä voi pitää tai ainakin saada kiinnostavia elämyksiä. Melodiaa ei ole, mutta sen sijaan soittajat improvisoivat ja kokeilevat. Pianisti kuuluu äkkiä ihastuvan johonkin kolmisointuun ja alkaa toistaa sitä. Tai saksofonisti puhaltaa ilmoille niin haikean sävelen, että muut soittimet ymmärtävät vaieta ja antaa sen soida.

Kokeellista proosaa voi lukea samaa tapaan kuin kuunnella jazzia – ei tarvitse arvailla juonta tai etsiä henkilöistä samastumispintaa. Salmenniemi kylvää sanojaan lukijan tajuntaan ja jokaisessa lukijassa herää erilaisia mielleyhtymiä niistä. Eikä yhtä ja oikeaa lukutapaa tosiaankaan ole. Taiteilijan vapauteen liittyy tulkitsijan vapaus. Kokoelma sisältää myös Salmenniemen tulkintoja muiden kirjailijoiden teoksista, pastisseja. Sellainen on esimerkiksi Merisää (esikuvana Emilen Zolan Taistelu myllyn luona) tai Elämän ja kuoleman pidot (esikuvana Toivo Pekkasen samanniminen novelli).

Ehkä eniten Salmenniemen proosasta saavat irti ne, joille Salmenniemen käsittelemät teemat ovat läheisiä. Tämän kokoelman voittavaksi teemaksi nousee maskuliininen identiteetti, miehen mallit nykymaailmassa sekä sota yhteiskunnan yhteisenä kertomuksena. Sota ja rakkaus. Kyllä niistä voi kokeellistakin proosaa kirjoittaa. Kun tekstissä on miehiä, aseita, sotilasarvoja ja sana ”punaiset”, lukija siirtyy heti mielessään kansalaissodan maisemiin ja asetelmiin sanoja ja merkityksiä tarkemmin pohtimatta ja alkaa tulkita kertomusta kansalaissodan narratiivien kautta. Mutta mikään kertomuksessa ei täsmääkään tähän mielleyhtymään. Salmenniemi ohjasi lukijan ajatukset parilla assosiaatiolla haluamaansa suuntaan. Lukija eksyy ja putoaa heti kärryiltä, jos ei keksi ajatella, että punainen on vain sana. Sillä voisi tarkoittaa vaikka tonttuja. Sotimassa eivät olekaan kansalaissodan punaiset ja valkoiset, vaan kauppaketjut, ja mitä tahansa voi tapahtua. Mieskin voi synnyttää keskellä sotaa.

Kokeellisessa proosassa se kiinnostava elämys ei olekaan tarina, vaan se voi olla omien ajatusten reflektointi. Millaisia mielleyhtymiä ja kuvia ja tunteita tekstistä nousee? Missä kohden kirjoittaja ovelasti ohjaa ajatuksia suuntaan, johon eksyy ja on pakko kysyä itseltään, missä kohden eksyi?

Osa novelleista on pikemminkin esseemäisiä tekstejä. Niminovellin Uhrisyndrooma voi lukea joko vakavissaan ahdistuneen ihmisen vähittäisestä toipumisesta kognitiivisen terapian avulla, omia ajattelutapojaan muuttamalla. Tai sen voi lukea vinosti hymyilevänä pastissina nykyajan vitsauksista, kaikkialla silmille hyppivistä itsehoito- ja elämäntapaoppaista ja muista elämän käyttöohjeista. Niitä kyllä luetaan. Toivottavasti myös Salmenniemen kirjaa.





Tämän blogin suosituimmat tekstit

Jälkeen vedenpaisumuksen

P.C. Jersild: Jälkeen vedenpaisumuksen (Efter floden) , suom. Pirkko Talvio-Jaatinen P.C.Jersildin Jälkeen vedenpaisumuksen on ilmestynyt Ruotsissa 1982, suomennos 1983. Teos on julma dystopia ydinsodan jälkeisestä ajasta. Tapahtuma-ajankohta on noin 30 vuotta ydinsodan jälkeen. Teos on tietysti aikansa tuote, mutta se on kestänyt hyvin aikaa. Jersild ei ole yrittänytkään kuvailla poliittisia olosuhteita, sodan syitä ja syyllisiä, ei liioin katastrofin vaiheita muuten kuin päähenkilön ja sivuhenkilöiden puheissa. Hän on keskittynyt joukkoon ihmisiä, jotka yrittävät selviytyä silloin, kun yhteiskunta on palannut kivikauteen. Kun ajan teknologiasta mainitaan vain romuttuneita jäänteitä, ei synny tahatonta huumoria lankapuhelimista ja muista tulevaisuuteen  sijoitettujen, vuosia sitten kirjoitettujen dystopioiden yksityiskohdista. Teoksen maailmassa ei ole valtiota, ei lakeja eikä niiden valvojia. Infrastruktuuria ei ole. Ei ole sähköä. Elinkelpoisia asuntoja on vain vähän. La...

Meri Valkama: Sinun, Margot

Sinun, Margot on niitä kirjoja, joita ei voi laskea käsistään, kun siihen kerran tarttuu. En silti kutsuisi sitä trilleriksi. Trilleriksi kutsutaan niin monia kepeitä ja viihteellisiä kirjasia, joissa luodaan jännitystä rikoksilla ja väkivallalla tai sen uhalla. Sinun, Margot sen sijaan on syvällinen tutkielma siitä, miten vahvat aatteet ja rakkaudet kehittyvät, kasvavat, väljähtyvät ja kuolevat.    Teemana on muistaminen. Sekä yksilöt että kansat yrittävät rakentaa historiaansa uudelleen. Näkökulmahenkilöitä on kolme: Vilja Siltanen ja hänen vanhempansa Markus ja Rosa. Markuksen ja Rosan tarinaa seurataan 80-luvun Itä-Berliinissä. Silloin tapahtui jotain, joka jätti pitkät varjot, ja jota Vilja yrittää vuonna 2011 selvittää. Uteliaisuudesta, kyllä, mutta samalla sisäisestä pakosta yrittää ymmärtää. Mikä ajoi äidin ja isän erilleen ja sai heidät jakamaan lapsensakin - isoveli Matias äidille, Vilja isälle? Mikä unohtunut ja muistin syvyyksiin painunut vieraannutti  Viljan...

Marguerite Duras: Siniset silmät musta tukka

Duras’n teoksen teemoja ovat ulkopuolisuus sekä katseen kohteena oleminen ja sen vaikutus ihmisten väliseen vuorovaikutukseen. Teemaa toistetaan eri yhteyksissä. Miltä asiat näyttävät? Miten ne todella ovat? Alkukohtauksessa kesäkaupungin hotellin hallissa kohtaavat nuori ulkomaalainen mies sekä nainen, joilla molemmilla on siniset silmät musta tukka. Nuorta ulkomaalaista katsoo myös epätoivoinen mies, joka ei koskaan unohda näkemäänsä. Ensisilmäystään, joka oli samalla viimeinen. Mies palkkaa naisen nukkumaan luonaan häivyttääkseen epätoivoista ulkopuolisuuden kokemustaan ja säilyttääkseen muiston nuoresta ulkomaalaisesta miehestä. Nainen saapuu, ottaa lakanat, vie ne huoneen pimeään osaan. Kietoutuu niihin kokonaan ja käy makuulle seinän viereen, lattialle. Aina yhtä uupuneena ja väsyneenä. Mies tarkkailee, miten nainen tekee samat liikkeet, saman erehdyksen. Antaa naisen erehtyä. Vasta myöhemmin, sitten kun nainen on nukahtanut, mies sanoo sen. Menee naisen luo, avaa l...