Siirry pääsisältöön

Oscar Wilde: Naamioiden totuus & Thomas Bernhard: Hakkuu

Thomas Bernhardin Hakkuuta (suom. Tarja Roinila) lukiessani minä ajattelin, miten sääli onkaan, ettei tällaisia kirjoja paljon lueta eikä ehkä kirjoitetakaan, minä ajattelin, kirjoja, joiden rakenne on silkkaa vahvarytmistä musiikkia ja jotka iskevät kaikkeen siihen teennäiseen ja naurettavaan elämän esittämiseen elämisen sijaan, kaikkeen siihen valheelliseen, matkittuun elämän esittämiseen jota sosiaalinen media tulvii ja syytää silmille, jos erehtyy avaamaan älypuhelimensa sovelluksen kesken ikävystyttävän bussimatkan sen sijaan että olisi ottanut mukaansa kirjan, jolla on jotakin sanottavaa, joka hehkuu sanomisen intohimoa ja joka vie lukijan retkelle näkymättömään maailmaansa, josta hän ei palaa takaisin enää samana ihmisenä, minä ajattelin.

Bernhardin Hakkuu julkaistiin Itävallassa vuonna 1984 ja pantiin kohta myyntikieltoon, koska sen henkilöt tunnistettiin ja mielenkuohu levisi kuten kirjailija ehkä oli tarkoittanutkin kertoessaan tekstissään, miten kertoja istuu laiskanlinnassa Gentzgassen ”taiteellisilla illallisilla” isäntäväkeään ja illallisten vieraita syvästi halveksien ja heidän vastenmielisyyttään lakkaamatta mielessään eritellen ja punniten, laiskanlinnassa istuen kun kertojan hänen tajunnanvirta pyörteilee toisteisena kuin bassorytmi kun hän mielessään halveksii isäntäväkensä asuntoa lavastuksena, jossa ei ole mitään omaa, ja vieraita masentavina niin sanottuina taiteilijoina, jotka eivät saa aikaan mitään vaikka he itse uskovat saaneensa jotain aikaan, vaikka he pitävät esitelmiä itsestään, he eivät ole kertojan mielestä saaneet aikaan mitään, kertoja ajattelee laiskanlinnassa, ja hänen mielenkuohunsa rytmi tempaa lukijan mukaansa, käy provokatiiviseksi, menee liioittelun puolelle ja siirtyy siten satiiriin.

Vain Oscar Wilde on tehnyt vastaavaa, minä ajattelin Hakkuuta lukiessani, vain Oscar Wilde on yhtä ilkeällä tavalla riepotellut oman aikansa taide-eliittiä ja tehnyt heistä naurettavia, vaikka aivan erilaisella tyylillä, minä ajattelin, tartuin Naamioiden totuuteen (suom. Timo Hännikäinen) ja nautiskelin sen aforistisen häijystä kielestä, jolla Wilde repostelee aihettaan ja esittää teesejään taiteen puolesta, todellisuutta vastaan
”Antiikin historioitsijat tarjoilivat meille ilahduttavaa kaunokirjallisuutta tietokirjallisuuden muodossa. Moderni romaanikirjailija esittelee meille tylsiä tosiasioita kaunokirjallisuuden muodossa. Hallituksen raportista on kovaa vauhtia tulossa hänen ihanteensa niin metodin kuin tyylinkin suhteen.”
enkä voinut olla miettimättä, miten herkullisia lohkaisuja hän keksisikään meidän ajastamme, jossa joka toinen tuuppaa sosiaaliseen mediaan esityksiä elämästään ja pitää uusia kynsiään tai ihmisillä sisustamistaan tai kukkakimppujaan muitakin kiinnostavana aiheena ja mietin, mitä Wilde sanoisi niistä tuhansista ihmisistä, jotka Pariisissa käydessään postaavat instaansa kuvan Eiffel-tornista, ja minä nauroin hänen tekstilleen, koska hänen ilkeytensä on jo elämää suurempaa ja naurattaa sata vuotta myöhemminkin toisin kuin ne itsestäänselvyyksiä ilmoille suoltavat elämäesitykset joihin ihmiset nykyään aikansa käyttävät ikävystyttävillä bussimatkoillaan tai kotisohvillaan tai kahvitauoillaan älypuhelimiensa näytöiltä sen sijaan että lukisivat kirjoja, joissa taiteilija tarttuu tosiasioihin kirveensä kanssa ja muuttaa mielikuvituksensa tuotteet elävämmäksi kuin elämä itse, minä ajattelin ja päätin kirjoittaa nämä ajatukseni julki heti, kirjoittaa niistä edes jotain, vaikka en vielä tiennytkään mitä, ehkä lyhyen pastissin Hakkuusta, minä ajattelin, jos suinkin osaisin, mutta voisinhan edes kokeilla, heti, minä ajattelin, sillä parempi reipas kokeilu ja epäonnistuminen kuin avuton sovinnainen piipitys, minä ajattelin, sillä
”Elämä jäljittelee taidetta enemmän kuin taide elämää.”

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Meri Valkama: Sinun, Margot

Sinun, Margot on niitä kirjoja, joita ei voi laskea käsistään, kun siihen kerran tarttuu. En silti kutsuisi sitä trilleriksi. Trilleriksi kutsutaan niin monia kepeitä ja viihteellisiä kirjasia, joissa luodaan jännitystä rikoksilla ja väkivallalla tai sen uhalla. Sinun, Margot sen sijaan on syvällinen tutkielma siitä, miten vahvat aatteet ja rakkaudet kehittyvät, kasvavat, väljähtyvät ja kuolevat.    Teemana on muistaminen. Sekä yksilöt että kansat yrittävät rakentaa historiaansa uudelleen. Näkökulmahenkilöitä on kolme: Vilja Siltanen ja hänen vanhempansa Markus ja Rosa. Markuksen ja Rosan tarinaa seurataan 80-luvun Itä-Berliinissä. Silloin tapahtui jotain, joka jätti pitkät varjot, ja jota Vilja yrittää vuonna 2011 selvittää. Uteliaisuudesta, kyllä, mutta samalla sisäisestä pakosta yrittää ymmärtää. Mikä ajoi äidin ja isän erilleen ja sai heidät jakamaan lapsensakin - isoveli Matias äidille, Vilja isälle? Mikä unohtunut ja muistin syvyyksiin painunut vieraannutti  Viljan äidistään? Vi

Suomen lasten historia

Jussi Kaakinen, Juha Kuisma, Kirsti Manninen: Suomen lasten historia  Suomen lasten historia on lapsille kirjoitettu historiateos. Suomen historia käsitellään tarinoina, joiden päähenkilöt ovat lapsia ja nuoria. Tarinoiden jälkeen on tietoaukeama, jossa esitellään ajankohtaan liittyvä fakta-aineisto, jossa ajalle keskeisiä tapahtumia tai ilmiöitä nostetaan esiin. Tarinoiden dramaturgia on hyvä. Jokainen kertomus sisältää jonkin tilanteen, joka koskettaa nuoria päähenkilöitä. Suurin kertomuksista on myös enemmän sosiaali- ja taloushistoriaa kuin poliittista historiaa. Menneiden aikojen arki on vahvasti läsnä. Tarinoissa on käytetty kolmannen persoonan kertojaa. Kieli on selkeää yleiskieltä. Vasta viimeisissä lähihistoriaa käsittelevissä tarinoissa käytetään enemmän puhekieltä. Kaiken kaikkiaan teos on paitsi pätevä oppikirja,myös mahdollinen iltasatukirja. Alakoululaiset löytävät tietoaukeamista paljon materiaalia hissantuntien projekteihin ja esitelmiin. Jussi Kaakisen kuvitu

Ian McEwan: Kaltaiseni koneet

Kaltaiseni koneet (suom. Juhani Lindholm) kertoo vaihtoehtoisesta historiasta, jossa Britanniassa jo vuonna 1982 on olemassa kehittyneitä androideja, matemaatikko Alan Turing on yhä hengissä, Margaret Thatcher häviää vaalit 1982 ja työväenpuolueen Tony Bennistä tulee pääministeri. Vuodella 1982 McEwan kumartaa Blade Runnerille, joka ilmestyi 1982 ja jonka dystopiamaailmassa kehittyneet androidit aiheuttavat ongelmia vuonna 2019. Vaikka teknologia on niin kehittynyttä, että kyetään rakentamaan ajattelevia, oppivia ja tuntevia androideja, yhteiskunnan ongelmat ovat vuonna 1982 samoja kuin nykypäivän Britanniassakin: köyhyyttä, työttömyyttä, asunnottomuutta, terveyden- ja vanhustenhuollon ongelmia, rikollisuutta, rotukysymyksiä, sukupuolikysymyksiä, ilmastoa… Kaikki viheliäiset ongelmat silloinkin ratkaisematta, ja niitä yritetään ratkoa demokratian keinoin. Esimerkiksi Cambridge Analytican tarjoamia dataan perustuvia progandapalveluita sen sijaan teoksen todellisuudessa ei ole tai e