Siirry pääsisältöön

Oscar Wilde: Naamioiden totuus & Thomas Bernhard: Hakkuu

Thomas Bernhardin Hakkuuta (suom. Tarja Roinila) lukiessani minä ajattelin, miten sääli onkaan, ettei tällaisia kirjoja paljon lueta eikä ehkä kirjoitetakaan, minä ajattelin, kirjoja, joiden rakenne on silkkaa vahvarytmistä musiikkia ja jotka iskevät kaikkeen siihen teennäiseen ja naurettavaan elämän esittämiseen elämisen sijaan, kaikkeen siihen valheelliseen, matkittuun elämän esittämiseen jota sosiaalinen media tulvii ja syytää silmille, jos erehtyy avaamaan älypuhelimensa sovelluksen kesken ikävystyttävän bussimatkan sen sijaan että olisi ottanut mukaansa kirjan, jolla on jotakin sanottavaa, joka hehkuu sanomisen intohimoa ja joka vie lukijan retkelle näkymättömään maailmaansa, josta hän ei palaa takaisin enää samana ihmisenä, minä ajattelin.

Bernhardin Hakkuu julkaistiin Itävallassa vuonna 1984 ja pantiin kohta myyntikieltoon, koska sen henkilöt tunnistettiin ja mielenkuohu levisi kuten kirjailija ehkä oli tarkoittanutkin kertoessaan tekstissään, miten kertoja istuu laiskanlinnassa Gentzgassen ”taiteellisilla illallisilla” isäntäväkeään ja illallisten vieraita syvästi halveksien ja heidän vastenmielisyyttään lakkaamatta mielessään eritellen ja punniten, laiskanlinnassa istuen kun kertojan hänen tajunnanvirta pyörteilee toisteisena kuin bassorytmi kun hän mielessään halveksii isäntäväkensä asuntoa lavastuksena, jossa ei ole mitään omaa, ja vieraita masentavina niin sanottuina taiteilijoina, jotka eivät saa aikaan mitään vaikka he itse uskovat saaneensa jotain aikaan, vaikka he pitävät esitelmiä itsestään, he eivät ole kertojan mielestä saaneet aikaan mitään, kertoja ajattelee laiskanlinnassa, ja hänen mielenkuohunsa rytmi tempaa lukijan mukaansa, käy provokatiiviseksi, menee liioittelun puolelle ja siirtyy siten satiiriin.

Vain Oscar Wilde on tehnyt vastaavaa, minä ajattelin Hakkuuta lukiessani, vain Oscar Wilde on yhtä ilkeällä tavalla riepotellut oman aikansa taide-eliittiä ja tehnyt heistä naurettavia, vaikka aivan erilaisella tyylillä, minä ajattelin, tartuin Naamioiden totuuteen (suom. Timo Hännikäinen) ja nautiskelin sen aforistisen häijystä kielestä, jolla Wilde repostelee aihettaan ja esittää teesejään taiteen puolesta, todellisuutta vastaan
”Antiikin historioitsijat tarjoilivat meille ilahduttavaa kaunokirjallisuutta tietokirjallisuuden muodossa. Moderni romaanikirjailija esittelee meille tylsiä tosiasioita kaunokirjallisuuden muodossa. Hallituksen raportista on kovaa vauhtia tulossa hänen ihanteensa niin metodin kuin tyylinkin suhteen.”
enkä voinut olla miettimättä, miten herkullisia lohkaisuja hän keksisikään meidän ajastamme, jossa joka toinen tuuppaa sosiaaliseen mediaan esityksiä elämästään ja pitää uusia kynsiään tai ihmisillä sisustamistaan tai kukkakimppujaan muitakin kiinnostavana aiheena ja mietin, mitä Wilde sanoisi niistä tuhansista ihmisistä, jotka Pariisissa käydessään postaavat instaansa kuvan Eiffel-tornista, ja minä nauroin hänen tekstilleen, koska hänen ilkeytensä on jo elämää suurempaa ja naurattaa sata vuotta myöhemminkin toisin kuin ne itsestäänselvyyksiä ilmoille suoltavat elämäesitykset joihin ihmiset nykyään aikansa käyttävät ikävystyttävillä bussimatkoillaan tai kotisohvillaan tai kahvitauoillaan älypuhelimiensa näytöiltä sen sijaan että lukisivat kirjoja, joissa taiteilija tarttuu tosiasioihin kirveensä kanssa ja muuttaa mielikuvituksensa tuotteet elävämmäksi kuin elämä itse, minä ajattelin ja päätin kirjoittaa nämä ajatukseni julki heti, kirjoittaa niistä edes jotain, vaikka en vielä tiennytkään mitä, ehkä lyhyen pastissin Hakkuusta, minä ajattelin, jos suinkin osaisin, mutta voisinhan edes kokeilla, heti, minä ajattelin, sillä parempi reipas kokeilu ja epäonnistuminen kuin avuton sovinnainen piipitys, minä ajattelin, sillä
”Elämä jäljittelee taidetta enemmän kuin taide elämää.”

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Jälkeen vedenpaisumuksen

P.C. Jersild: Jälkeen vedenpaisumuksen (Efter floden) , suom. Pirkko Talvio-Jaatinen P.C.Jersildin Jälkeen vedenpaisumuksen on ilmestynyt Ruotsissa 1982, suomennos 1983. Teos on julma dystopia ydinsodan jälkeisestä ajasta. Tapahtuma-ajankohta on noin 30 vuotta ydinsodan jälkeen. Teos on tietysti aikansa tuote, mutta se on kestänyt hyvin aikaa. Jersild ei ole yrittänytkään kuvailla poliittisia olosuhteita, sodan syitä ja syyllisiä, ei liioin katastrofin vaiheita muuten kuin päähenkilön ja sivuhenkilöiden puheissa. Hän on keskittynyt joukkoon ihmisiä, jotka yrittävät selviytyä silloin, kun yhteiskunta on palannut kivikauteen. Kun ajan teknologiasta mainitaan vain romuttuneita jäänteitä, ei synny tahatonta huumoria lankapuhelimista ja muista tulevaisuuteen  sijoitettujen, vuosia sitten kirjoitettujen dystopioiden yksityiskohdista. Teoksen maailmassa ei ole valtiota, ei lakeja eikä niiden valvojia. Infrastruktuuria ei ole. Ei ole sähköä. Elinkelpoisia asuntoja on vain vähän. La...

Meri Valkama: Sinun, Margot

Sinun, Margot on niitä kirjoja, joita ei voi laskea käsistään, kun siihen kerran tarttuu. En silti kutsuisi sitä trilleriksi. Trilleriksi kutsutaan niin monia kepeitä ja viihteellisiä kirjasia, joissa luodaan jännitystä rikoksilla ja väkivallalla tai sen uhalla. Sinun, Margot sen sijaan on syvällinen tutkielma siitä, miten vahvat aatteet ja rakkaudet kehittyvät, kasvavat, väljähtyvät ja kuolevat.    Teemana on muistaminen. Sekä yksilöt että kansat yrittävät rakentaa historiaansa uudelleen. Näkökulmahenkilöitä on kolme: Vilja Siltanen ja hänen vanhempansa Markus ja Rosa. Markuksen ja Rosan tarinaa seurataan 80-luvun Itä-Berliinissä. Silloin tapahtui jotain, joka jätti pitkät varjot, ja jota Vilja yrittää vuonna 2011 selvittää. Uteliaisuudesta, kyllä, mutta samalla sisäisestä pakosta yrittää ymmärtää. Mikä ajoi äidin ja isän erilleen ja sai heidät jakamaan lapsensakin - isoveli Matias äidille, Vilja isälle? Mikä unohtunut ja muistin syvyyksiin painunut vieraannutti  Viljan...

Marguerite Duras: Siniset silmät musta tukka

Duras’n teoksen teemoja ovat ulkopuolisuus sekä katseen kohteena oleminen ja sen vaikutus ihmisten väliseen vuorovaikutukseen. Teemaa toistetaan eri yhteyksissä. Miltä asiat näyttävät? Miten ne todella ovat? Alkukohtauksessa kesäkaupungin hotellin hallissa kohtaavat nuori ulkomaalainen mies sekä nainen, joilla molemmilla on siniset silmät musta tukka. Nuorta ulkomaalaista katsoo myös epätoivoinen mies, joka ei koskaan unohda näkemäänsä. Ensisilmäystään, joka oli samalla viimeinen. Mies palkkaa naisen nukkumaan luonaan häivyttääkseen epätoivoista ulkopuolisuuden kokemustaan ja säilyttääkseen muiston nuoresta ulkomaalaisesta miehestä. Nainen saapuu, ottaa lakanat, vie ne huoneen pimeään osaan. Kietoutuu niihin kokonaan ja käy makuulle seinän viereen, lattialle. Aina yhtä uupuneena ja väsyneenä. Mies tarkkailee, miten nainen tekee samat liikkeet, saman erehdyksen. Antaa naisen erehtyä. Vasta myöhemmin, sitten kun nainen on nukahtanut, mies sanoo sen. Menee naisen luo, avaa l...