Siirry pääsisältöön

Joulukuun kymmenes

George Saunders: Joulukuun kymmenes. Suom. Markku Päkkilä

Joulukuun kymmenes sisältää kymmenen novellia, jotka on julkaistu vuosina 1995-2012 The New Yorkerissa ja Harper’sissa. Saunders on armoitettu satiirikko, joka repii aiheensa amerikkalaisten lähiöiden asujista ja ryömii syvälle henkilöidensä nahkoihin. Nautittavinta teoksessa on Saundersin laaja kielellinen rekisteri ja suhtautuminen tekstiin välineenä, jota voi käyttää säännöistä välittämättä. Jokaisella kertojalla on oma äänensä ja novellien kielessä soivat sekä slangi että uudissanat.

Saunders vetää mikrovaijerin aivojen läpi ohimosta ohimoon ja päästää lukijan henkilöidensä pään sisälle. Samassa novellissa saatetaan vaihtaa näkökulmaa ja kokea tapahtumat usean eri henkilön kautta. Näin esimerkiksi novelleissa Kunniakierros ja Pentu.

Lähiöiden asukeista kukaan ei ole menestyjä. Jotkut ovat virtuoosimaisen epätrendikkäitä. Kirjailija kuvaa heidän eksistentiaalista pahoinvointiaan sysimustan satiirin ja tarvittaessa dystopian keinoin, mutta kaiken pohjalla on kuitenkin usko ihmisen hyvyyteen. Jos henkilöt sortuvat vääriin tekoihin, se tapahtuu tyypillisesti sosiaalisen paineen vuoksi. Saunders törmäyttää kertomuksissaan henkilöidensä pyrkimykset ja yhteisölliset pakkopaidat. Hän tekee näkyviksi yhteisön valtarakenteet, arvot ja asenteet tragikoomisten kohtaamisten kautta.

Novellissa Pako hämähäkin sydämestä rikoksista tuomitut vangit ovat suostuneet ihmiskokeisiin, joissa heidän tunteitaan manipuloidaan kemiallisesti ja koeasetelmia toistetaan seurauksista riippumatta.

Novellissa Semplica-päiväkirjat Saunders rakentaa ihmiskokeen, jossa hän tarkastelee sitä, miten julmuus normalisoituu. Keskiluokkainen, naapureitaan vähävaraisempi perheenisä kertoo arkisesta elämästään, johon kuuluu kilpavarustelu lasten syntymäpäivien vietossa ja oman pihan tuunauksessa. Sekä miehelle että hänen vaimolleen on itsestään selvää, että äkillistä arpajaisvoittoa ei käytetä luottokorttivelkojen maksuun, vaan sillä juhlistetaan tyttären syntymäpäivää hankkimalla pihaan ST-ripustus eli ihmisteline, jossa kehitysmaista hankitut nuoret tytöt liehuvat valkoisine mekkoineen semplicatiehyen kautta vedetyssä siimassa. Kaikilla muillakin on ST-ripustus. Täytyyhän tyttären voida kokea olevansa samanlainen kuin toisetkin, jotta hän menestyisi ja pärjäisi koulussaan.

Harvoin, hyvin harvoin tulee vastaan teos, joka Joulukuun kymmenennen tavoin hiipii hermonpäihin kuin kuume. Sen luettuaan haukkoo hetken henkeään, alkaa kärsiä vieroitusoireista ja miettiä, koska viimeksi on lukenut kirjan, joka ravistelee niin.

Huvittuneena katselin myös, mitä kriitikot ovat teoksesta sanoneet. Kylmäksi kirja ei ole ketään jättänyt.

Jukka Petäjä, HS: ”Vuoden kirjallinen tapaus, parasta mitä Yhdysvaltain kirjallisuus tarjoaa juuri nyt.”

Pekka Jäntti, Savon Sanomat: ”Vähäveristä pinnistelyä ja kestovaippojen liotusta.”


Helmet-lukuhaasteen kohdaksi valitsen: 21. Sankaritarina :)






Tämän blogin suosituimmat tekstit

Jälkeen vedenpaisumuksen

P.C. Jersild: Jälkeen vedenpaisumuksen (Efter floden) , suom. Pirkko Talvio-Jaatinen P.C.Jersildin Jälkeen vedenpaisumuksen on ilmestynyt Ruotsissa 1982, suomennos 1983. Teos on julma dystopia ydinsodan jälkeisestä ajasta. Tapahtuma-ajankohta on noin 30 vuotta ydinsodan jälkeen. Teos on tietysti aikansa tuote, mutta se on kestänyt hyvin aikaa. Jersild ei ole yrittänytkään kuvailla poliittisia olosuhteita, sodan syitä ja syyllisiä, ei liioin katastrofin vaiheita muuten kuin päähenkilön ja sivuhenkilöiden puheissa. Hän on keskittynyt joukkoon ihmisiä, jotka yrittävät selviytyä silloin, kun yhteiskunta on palannut kivikauteen. Kun ajan teknologiasta mainitaan vain romuttuneita jäänteitä, ei synny tahatonta huumoria lankapuhelimista ja muista tulevaisuuteen  sijoitettujen, vuosia sitten kirjoitettujen dystopioiden yksityiskohdista. Teoksen maailmassa ei ole valtiota, ei lakeja eikä niiden valvojia. Infrastruktuuria ei ole. Ei ole sähköä. Elinkelpoisia asuntoja on vain vähän. La...

Meri Valkama: Sinun, Margot

Sinun, Margot on niitä kirjoja, joita ei voi laskea käsistään, kun siihen kerran tarttuu. En silti kutsuisi sitä trilleriksi. Trilleriksi kutsutaan niin monia kepeitä ja viihteellisiä kirjasia, joissa luodaan jännitystä rikoksilla ja väkivallalla tai sen uhalla. Sinun, Margot sen sijaan on syvällinen tutkielma siitä, miten vahvat aatteet ja rakkaudet kehittyvät, kasvavat, väljähtyvät ja kuolevat.    Teemana on muistaminen. Sekä yksilöt että kansat yrittävät rakentaa historiaansa uudelleen. Näkökulmahenkilöitä on kolme: Vilja Siltanen ja hänen vanhempansa Markus ja Rosa. Markuksen ja Rosan tarinaa seurataan 80-luvun Itä-Berliinissä. Silloin tapahtui jotain, joka jätti pitkät varjot, ja jota Vilja yrittää vuonna 2011 selvittää. Uteliaisuudesta, kyllä, mutta samalla sisäisestä pakosta yrittää ymmärtää. Mikä ajoi äidin ja isän erilleen ja sai heidät jakamaan lapsensakin - isoveli Matias äidille, Vilja isälle? Mikä unohtunut ja muistin syvyyksiin painunut vieraannutti  Viljan...

Suomen lasten historia

Jussi Kaakinen, Juha Kuisma, Kirsti Manninen: Suomen lasten historia  Suomen lasten historia on lapsille kirjoitettu historiateos. Suomen historia käsitellään tarinoina, joiden päähenkilöt ovat lapsia ja nuoria. Tarinoiden jälkeen on tietoaukeama, jossa esitellään ajankohtaan liittyvä fakta-aineisto, jossa ajalle keskeisiä tapahtumia tai ilmiöitä nostetaan esiin. Tarinoiden dramaturgia on hyvä. Jokainen kertomus sisältää jonkin tilanteen, joka koskettaa nuoria päähenkilöitä. Suurin kertomuksista on myös enemmän sosiaali- ja taloushistoriaa kuin poliittista historiaa. Menneiden aikojen arki on vahvasti läsnä. Tarinoissa on käytetty kolmannen persoonan kertojaa. Kieli on selkeää yleiskieltä. Vasta viimeisissä lähihistoriaa käsittelevissä tarinoissa käytetään enemmän puhekieltä. Kaiken kaikkiaan teos on paitsi pätevä oppikirja,myös mahdollinen iltasatukirja. Alakoululaiset löytävät tietoaukeamista paljon materiaalia hissantuntien projekteihin ja esitelmiin. Jussi Kaakisen ku...