Siirry pääsisältöön

Oryx ja Crake

Margaret Atwood: Oryx ja Crake, suom. Kristiina Drews


Oryx ja Crake on dystopia siitä, mitä voi tapahtua kun ihminen peukaloi luontoa ja tavoittelee voittoa. Tarina alkaa autiolta rannalta, jossa yksinäinen Lumimies pakenee vihamieliseksi käyneen auringon säteitä ja koettaa kärsivällisesti opastaa uutta kaunista ja naiivia ihmisrotua elämään maailmassa, johon heidät tehtiin. Lumimies luulee olevansa viimeinen homo sapiens -lajin edustaja. Kertomuksessa kulkevat rinnakkain Lumimiehen selviytymiskamppailu ja hänen muistonsa menneestä maailmasta.

Atwood ei kerro aikakautta, mutta kaksituhattalukua eletään. Tapahtumapaikkana on Pohjois-Amerikka. Kertomuksessa se oli jakautunut hyväosaisten ja syrjäytyneiden alueisiin. Oli olemassa rahvaanmaat ja suuryritysten suljetut, vartioidut asuinalueet. Aidoin ympäröityjä, vartioituja asuinalueita on Yhdysvalloissa jo nyt, mutta Atwoodin dystopiassa tämä kehityskulku on pitemmällä ja alueet täysin eriytyneitä. Suuryritykset tarjosivat työntekijöilleen asunnot ja kaikki tarvittavat palvelut. Tarvetta lähteä vaarallisille rahvaanmaille ei ollut, paitsi korkeintaan seikkailun vuoksi.

Lumimies oli ennen tuhoa Jimmy, jonka vanhemmat asuivat korporaation mailla ja työskentelivät geeniteknologiaan keskittyvässä yrityksessä. Jimmyn isän ja äidin yrityksessä etsittiin keinoja saada geenimuunnellut siat saada kasvattamaan varaosaelimiä ihmisten tarpeisiin. Ylimääräisiä maksoja, munuaisia. Gemakkoihin kokeiltiin myös aivosiirteitä.

Jimmy kävi eliittialueen koulua ja vietti tavallista lapsuutta riitelevien vanhempien ainoana lapsena kunnes hänen äitinsä sai tarpeekseen, jätti eliitin ja pakeni rahvaanmaille liittyäkseen kapinalliseen joukkoon, joka oli ryhtynyt vastarintaan suuryritysten valtaa ja ostettua poliisia vastaan.

Jimmyn elämään kuuluivat siitä lähtien vuosittaiset kuulustelut äidin vuoksi, jota ei saatu kiinni. Yläkoulussa hän sai uuden luokkatoverin, Glennin. Pojat alkoivat viihtyä yhdessä, katsovat teineinä pornoa, lapsipornoa, liveteloituksia ja pelasivat pelejä. Glenn piti eniten Sukupuutio-pelistä, jossa pelaajat nimesivät itsensä jonkin sukupuuttoon kuolleen eläimen mukaan. Glenn otti nimen kurjensukuisen linnun mukaan ja hänestä tuli Crake.

Crake oli huippuälykäs, Jimmy keskinkertainen. Kun koulu loppui, poikien ystävyys säilyi, vaikka tiet erosivat. Crake valittiin ensimmäisten joukossa huippuyliopistoon. Jimmy päätyi rähjäiseen opinahjoon Martha Grahamiin, jossa hän harrasti enemmän tyttöystäviä kuin opiskelua, mutta valmistui lopulta mainosalalle. Kun Jimmy ja Crake jälleen kohtasivat, oltiin jo tiellä tapahtumiin, jotka johtivat ihmiskunnan tuhoon ja uuden uljaan geenimuunnellun ihmisrodun syntyyn.

Atwood kuljettaa kertomusta eteenpäin niin kiinnostavasti, ettei kirjaa malttaisi laskea käsistään. Jimmy on antisankari. Hän ei ole mikään hyvä ihminen, pikemminkin itsekäs ja laiska. Hänen ystävänsä Crake ja Oryx ovat henkilöhahmoina kiinnostavampia, mutta tarinan tekee koskettavaksi juuri Jimmy, jonka muistojen kautta lukija tutustuu julmaan ja älykkääseen Crakeen sekä kauniiseen ja hyvään, kovia kokeneeseen Oryxin. Dystopia tulee uskottavaksi ja lähelle lukijaa Jimmyn jokapäiväisyyden kautta.

Oryx ja Crake on kuitenkin enemmän kuin vetävä tarina ja jännittävä dystopia. Atwood pohtii dystopian kautta meidän aikaamme, yhteiskunnan trendejä ja arvoja kokeilemalla, Mitä Tapahtuisi Jos… Mihin voisi äärimmillään johtaa yleisön kiinnostus yhä rankemmiksi käyviin tositeeveeohjelmiin? Liveteloituksiinko, joissa kuolemaantuomitut hamuavat huomiota ja suosiota ja antautuvat näyttelemään rajusti oman kuolemansa? Mitä tapahtuisi, jos yhteiskuntaluokat eriytyisivät niin, että hyvin toimeentulevien ei tarvitsisi missään nähdä eikä kohdata huono-osaisia? Kävisikö kynnys ihmiskokeisiin matalammaksi? Kun rajoja venytetään, missä ne lopulta kulkevat vai onko millään teoilla enää mitään rajaa? Kun arvoja lakaistaan maton alle voitontavoittelun tieltä, unohtuvatko ne sinne?

Jimmy on urbaani ihminen. Metsästäjä-keräilijän taidoista on jäljellä energiapatukoiden metsästys raunioituneista supermarketeista, maanviljelystaidoista ei mitään. Mutta samaan aikaan romaanin kirjoittamisen kanssa oli jo olemassa nouseva kaupunkiviljelyn trendi. Kaupunkilaisetkin innostuivat kasvattamaan omaa ruokaansa kattopuutarhoissa, pihoilla ja parvekkeilla. Oryxissa ja Crakessa tämä suuntaus on läsnä salaperäisen uskonlahkon, Herran tarhureiden toiminnassa. Pää- ja näkökulmahenkilö Jimmyllä ei ole heihin muuta kosketuspintaa kuin uutisvälähdykset, joissa lahko esitetään epäilyttävässä, terrorismiin viittaavassa valossa. Atwoodin dystopiatrilogian seuraavassa osassa Herran tarhureiden elämää tarkastellaan lähemmin.

Seuraava osa: Herran tarhurit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Meri Valkama: Sinun, Margot

Sinun, Margot on niitä kirjoja, joita ei voi laskea käsistään, kun siihen kerran tarttuu. En silti kutsuisi sitä trilleriksi. Trilleriksi kutsutaan niin monia kepeitä ja viihteellisiä kirjasia, joissa luodaan jännitystä rikoksilla ja väkivallalla tai sen uhalla. Sinun, Margot sen sijaan on syvällinen tutkielma siitä, miten vahvat aatteet ja rakkaudet kehittyvät, kasvavat, väljähtyvät ja kuolevat.    Teemana on muistaminen. Sekä yksilöt että kansat yrittävät rakentaa historiaansa uudelleen. Näkökulmahenkilöitä on kolme: Vilja Siltanen ja hänen vanhempansa Markus ja Rosa. Markuksen ja Rosan tarinaa seurataan 80-luvun Itä-Berliinissä. Silloin tapahtui jotain, joka jätti pitkät varjot, ja jota Vilja yrittää vuonna 2011 selvittää. Uteliaisuudesta, kyllä, mutta samalla sisäisestä pakosta yrittää ymmärtää. Mikä ajoi äidin ja isän erilleen ja sai heidät jakamaan lapsensakin - isoveli Matias äidille, Vilja isälle? Mikä unohtunut ja muistin syvyyksiin painunut vieraannutti  Viljan äidistään? Vi

Suomen lasten historia

Jussi Kaakinen, Juha Kuisma, Kirsti Manninen: Suomen lasten historia  Suomen lasten historia on lapsille kirjoitettu historiateos. Suomen historia käsitellään tarinoina, joiden päähenkilöt ovat lapsia ja nuoria. Tarinoiden jälkeen on tietoaukeama, jossa esitellään ajankohtaan liittyvä fakta-aineisto, jossa ajalle keskeisiä tapahtumia tai ilmiöitä nostetaan esiin. Tarinoiden dramaturgia on hyvä. Jokainen kertomus sisältää jonkin tilanteen, joka koskettaa nuoria päähenkilöitä. Suurin kertomuksista on myös enemmän sosiaali- ja taloushistoriaa kuin poliittista historiaa. Menneiden aikojen arki on vahvasti läsnä. Tarinoissa on käytetty kolmannen persoonan kertojaa. Kieli on selkeää yleiskieltä. Vasta viimeisissä lähihistoriaa käsittelevissä tarinoissa käytetään enemmän puhekieltä. Kaiken kaikkiaan teos on paitsi pätevä oppikirja,myös mahdollinen iltasatukirja. Alakoululaiset löytävät tietoaukeamista paljon materiaalia hissantuntien projekteihin ja esitelmiin. Jussi Kaakisen kuvitu

Ian McEwan: Kaltaiseni koneet

Kaltaiseni koneet (suom. Juhani Lindholm) kertoo vaihtoehtoisesta historiasta, jossa Britanniassa jo vuonna 1982 on olemassa kehittyneitä androideja, matemaatikko Alan Turing on yhä hengissä, Margaret Thatcher häviää vaalit 1982 ja työväenpuolueen Tony Bennistä tulee pääministeri. Vuodella 1982 McEwan kumartaa Blade Runnerille, joka ilmestyi 1982 ja jonka dystopiamaailmassa kehittyneet androidit aiheuttavat ongelmia vuonna 2019. Vaikka teknologia on niin kehittynyttä, että kyetään rakentamaan ajattelevia, oppivia ja tuntevia androideja, yhteiskunnan ongelmat ovat vuonna 1982 samoja kuin nykypäivän Britanniassakin: köyhyyttä, työttömyyttä, asunnottomuutta, terveyden- ja vanhustenhuollon ongelmia, rikollisuutta, rotukysymyksiä, sukupuolikysymyksiä, ilmastoa… Kaikki viheliäiset ongelmat silloinkin ratkaisematta, ja niitä yritetään ratkoa demokratian keinoin. Esimerkiksi Cambridge Analytican tarjoamia dataan perustuvia progandapalveluita sen sijaan teoksen todellisuudessa ei ole tai e