Siirry pääsisältöön

Menneisyyteen tatuoitu

Terhi Nikulainen: Menneisyyteen tatuoitu

Terhi Nikulaisen uusimman dekkarin päähenkilö on Vera Ranta, venäläissyntyinen ylikonstaapeli. Tatuointistudion omistaja, nuori Josefiina Malmberg, löytyy studiostaan murhattuna. Vera ja hänen työparinsa Voitto saavat tapauksen selvitettäväkseen. Vera on poliisina outo lintu, kaunis ja tyylikäs nainen, joka pukeutuu mekkoihin ja korkokenkiin ja teitittelee kuulusteltaviaan. Koska hän on kaunis nainen, hänen pitää edetäkseen olla kaksin verroin mieskollegoja pätevämpi, ja sitä hän onkin. Hän ei tuijota vain tosiasioita, vaan uskoo vaistoihinsa.

Juoni etenee kuulusteluiden ja löydösten kautta ja yllättää käänteillään. Josefiinan lähipiiriä epäillään. Murha vaikuttaa ensin huumausainerikokselta, sillä Josefiinan kotoa löytyy kannabisviljelmä. Mutta jotakin Josefiinan työtoveri ja ystävä Anette salaa, ja Vera aikoo saada selville, mitä. Sitten selviää, että muitakin tatuoijatyttöjä on murhattu Amsterdamissa.

Onko Anetten asunnon ympärillä kiertelevä nuori mies sarjamurhaaja? Entä mikä merkitys on Josefiinan lipastosta löytyneellä vanhalla kirjeellä ja valokuvalla? Liittyykö murha kuitenkin menneisyyden tapahtumiin Raumalla 1940? Vera lähtee Raumalle, kun tutkinta jumittaa, ja siellä paljastuu, että Josefiinan isoäiti Eeva on murhattu tammikuussa 1941. Murha ei koskaan selvinnyt.

Teos noudattaa dekkarigenreä. Juonessa ja kerronnassa on imua. Päähenkilönä Vera on ensin vähän liiankin täydellinen, kaunis, tyylikäs ja älykäs. Lukija alkaa pitää hänestä enemmän kun hän mokaa raskaasti ja päätyy sänkyyn epäilyksenalaisen kanssa.

Teoksessa kulkee siten rinnakkain ja lomittain kaksi samanlaista tarinaa, Veran henkilökohtainen elämä nykyajassa ja Josefiinan isoäidin Eevan tarina menneisyydestä. Puitteet ovat samat: kaunis nainen Venäjältä päin hullaantuu kiellettyyn mieheen.

Parasta teoksessa on Rauma-jakso vuosilta 1940-1941. Muissa osioissa selvitellään murhaa ja ulkopuolinen kertoja kertoo, mitä henkilöt tuntevat: Päällisin puolin Vera oli onnistunut. Sisäisesti hän koki itsensä yksinäiseksi.

Rauma-jaksossa kertoja liikahtaa, ja siirtyy enemmän näkökulmahenkilön olkapäälle: Seuraavina päivinä Eevan silmänaluset olivat usein mustat. Eeva vaikutti hajamieliseltä ja pingottuneelta. Tyyne kuuli Elsinkin kyselevän, mikä oli vialla, mutta Eeva pudisteli vain päätään.

Kertoja kertoo aistihavainnoista, silmäyksistä, ilmeistä. Näkökulmahenkilön tunteita ei aina sanoiteta, vaan lukijan annetaan itse päätellä pohjavirtoja, joita tiivisti yhdessä elävässä perheessä ja pikkukaupungissa velloo. Se toimii. Se luo jännitettä ja henkilöihin lisää syvyyttä.

Lopussa Vera kelpo etsivän tavoin heittäytyy, kapinoi ja toimii omin päin. Kaikki selvitetään genreen kuuluvalla tavalla ja lukija voi laskea teoksen käsistään rauhassa.

#Konffi

Aina voi kehittää. Verassa on ainesta mielenkiintoiseksi dekkarihahmoksi. Hänellä on menneisyys, johon vihjataan. Jos ylikonstaapeli selvittää vielä joskus muitakin kimurantteja tapauksia, niin kertojan asentoon voisi kiinnittää enemmän huomiota. Voisi mielellään käyttää kertojaa, joka painuu enemmän Veran nahkoihin, jättää tunteita nimeämättä ja luottaa lukijaan. Ihmisessä on valtava kapasiteetti sanattoman viestinnän tulkitsemiseen.

Vanha Rauma -jakson henkilöistä lukisi mielellään lisääkin. Mitä tapahtui Tyynelle, Eelikselle ja heidän tyttärilleen jatkosodan aikaan ja sen jälkeen?


Tämän blogin suosituimmat tekstit

Suomen lasten historia

Jussi Kaakinen, Juha Kuisma, Kirsti Manninen: Suomen lasten historia  Suomen lasten historia on lapsille kirjoitettu historiateos. Suomen historia käsitellään tarinoina, joiden päähenkilöt ovat lapsia ja nuoria. Tarinoiden jälkeen on tietoaukeama, jossa esitellään ajankohtaan liittyvä fakta-aineisto, jossa ajalle keskeisiä tapahtumia tai ilmiöitä nostetaan esiin. Tarinoiden dramaturgia on hyvä. Jokainen kertomus sisältää jonkin tilanteen, joka koskettaa nuoria päähenkilöitä. Suurin kertomuksista on myös enemmän sosiaali- ja taloushistoriaa kuin poliittista historiaa. Menneiden aikojen arki on vahvasti läsnä. Tarinoissa on käytetty kolmannen persoonan kertojaa. Kieli on selkeää yleiskieltä. Vasta viimeisissä lähihistoriaa käsittelevissä tarinoissa käytetään enemmän puhekieltä. Kaiken kaikkiaan teos on paitsi pätevä oppikirja,myös mahdollinen iltasatukirja. Alakoululaiset löytävät tietoaukeamista paljon materiaalia hissantuntien projekteihin ja esitelmiin. Jussi Kaakisen kuvitu

Meri Valkama: Sinun, Margot

Sinun, Margot on niitä kirjoja, joita ei voi laskea käsistään, kun siihen kerran tarttuu. En silti kutsuisi sitä trilleriksi. Trilleriksi kutsutaan niin monia kepeitä ja viihteellisiä kirjasia, joissa luodaan jännitystä rikoksilla ja väkivallalla tai sen uhalla. Sinun, Margot sen sijaan on syvällinen tutkielma siitä, miten vahvat aatteet ja rakkaudet kehittyvät, kasvavat, väljähtyvät ja kuolevat.    Teemana on muistaminen. Sekä yksilöt että kansat yrittävät rakentaa historiaansa uudelleen. Näkökulmahenkilöitä on kolme: Vilja Siltanen ja hänen vanhempansa Markus ja Rosa. Markuksen ja Rosan tarinaa seurataan 80-luvun Itä-Berliinissä. Silloin tapahtui jotain, joka jätti pitkät varjot, ja jota Vilja yrittää vuonna 2011 selvittää. Uteliaisuudesta, kyllä, mutta samalla sisäisestä pakosta yrittää ymmärtää. Mikä ajoi äidin ja isän erilleen ja sai heidät jakamaan lapsensakin - isoveli Matias äidille, Vilja isälle? Mikä unohtunut ja muistin syvyyksiin painunut vieraannutti  Viljan äidistään? Vi

Ian McEwan: Kaltaiseni koneet

Kaltaiseni koneet (suom. Juhani Lindholm) kertoo vaihtoehtoisesta historiasta, jossa Britanniassa jo vuonna 1982 on olemassa kehittyneitä androideja, matemaatikko Alan Turing on yhä hengissä, Margaret Thatcher häviää vaalit 1982 ja työväenpuolueen Tony Bennistä tulee pääministeri. Vuodella 1982 McEwan kumartaa Blade Runnerille, joka ilmestyi 1982 ja jonka dystopiamaailmassa kehittyneet androidit aiheuttavat ongelmia vuonna 2019. Vaikka teknologia on niin kehittynyttä, että kyetään rakentamaan ajattelevia, oppivia ja tuntevia androideja, yhteiskunnan ongelmat ovat vuonna 1982 samoja kuin nykypäivän Britanniassakin: köyhyyttä, työttömyyttä, asunnottomuutta, terveyden- ja vanhustenhuollon ongelmia, rikollisuutta, rotukysymyksiä, sukupuolikysymyksiä, ilmastoa… Kaikki viheliäiset ongelmat silloinkin ratkaisematta, ja niitä yritetään ratkoa demokratian keinoin. Esimerkiksi Cambridge Analytican tarjoamia dataan perustuvia progandapalveluita sen sijaan teoksen todellisuudessa ei ole tai e