Siirry pääsisältöön

Toivo Pesän muistelmat


Meri Kuusisto: Toivo Pesän muistelmat

Toivo Pesän muistelmat on Meri Kuusiston toinen romaani. Esikoinen, Amerikkalainen, kertoi laitapuolen eläjistä kiinnostavalla kielellä. Se oli hiljaista hymyilevää kettuilua ihmisiä rajoittaville ääneen lausumattomille normeille ja yhteiskunnan säännöille.

Toivo Pesän muistelmissa on tallella sama herkullinen kieli. Päähenkilöt eivät ole laitapuolen kulkijoita, vaan pyrkyreitä. Toivo Luhtala eli Toivo Pesä on kauppaopiston käynyt myyntimies, jolla ei ole puheissa mitään muuta kuin seuraava pano ja mistä sen saisi. Irmeli Angervuo on vahva nainen, jolla on vahvat vietit. Hän on kehittämässä ja tuotteistamassa uutta terapiamuotoa, huutoterapiaa. Siihen hän tarvitsee äänieristetyn kontin ja pyytää tarjousta eristämisestä myös Toivo Pesän ja hänen kaverinsa Sillin firmalta. Saabmies kohtaa Saabilla ajavan naisen, rakastuu ja on valmis muuttamaan elämäntapansa totaalisesti. Hän huomaa haluavansa perheen.

Teoksen rakenne yllättää. Ensin Toivolla menee lujaa. Yli yhdeksänkymmentä sivua seksistisiä kaksimielisyyksiä.

Keskellä on tarina toisenlaisesta Toivosta ja toisenlaisesta Irmelistä. Työtön ja asunnoton toppatakki-Toivo tapaa Irmelin, terapeutin ja prostituoitujen tukihenkilön, jota kalvaa ahdistus ja päässä kuuluva huuto. Tässä osassa lukijasta tulee osallinen teokseen. Hän joutuu mielessään ottamaan kantaa, miten tähän osaan suhtautuu: haluaako lukea sen näkynä Toivon tulevaisuudesta, vaihtoehtohenkilöhistoriana vai metafiktiona siitä, miten henkilöhahmo rakentuu. Kaikki vaihtoehdot ovat läsnä eivätkä ihan ole.

Kolmannen osan kertoja on hurmaava: ”Hei, olen ahdistus ja tämä on tarina siitä, kuinka pilaan Irmelin elämän.” Tässä osassa Toivo Pesä ja Irmeli yrittävät vakavaa suhdetta. Pakko ottaa vastuu Irmelin pienestä kummipojasta saa Toivosta esiin aikuisen ja voisi saada isän. Perhettä ei kuitenkaan synny, sillä Irmelikin on sitoutumiskyvytön ja harhailee edestakaisin Toivon ja entisen miehensä Kristerin välillä.

Toivo Pesän muistelmat kertoo paitsi tasa-arvosta, myös muutoksesta. Siitä se todella kertoo - muutoksesta, joka tulee ja muuttaa Toivon toisenlaiseksi. Se voisi olla epäuskottavaa, mutta lukija ostaa sen kuitenkin. Joitakin murtumia on ollut näkyvissä jo Toivon rehvastelevassa kerronnassa naisjutuistaan. Puhe on sitä, mitä naistenmieheltä odotetaan, todelliset toiveet jotakin muuta.

#konffi

Jos en olisi luottanut lujasti tekijään, niin kiusaus jättää koko teos kesken ensimmäisen osan olisi voinut käydä ylivoimaiseksi. Toivo Pesä ei ole miellyttävä henkilö. Yhdeksänkymmentä sivua Toivo Pesän seksististä kommentointia on rasittavaa, eikä tekstiin siinä kohden pysty suhtautumaan keinona kertoa, millaista puhetta äijäkulttuurissa tuotetaan tavan vuoksi. Toisenlainen lukutapa avautuu vasta seuraavissa osissa. Että äijäpuhe ei olekaan Toivolle arvo, vaan normi. Äijäpuhetta pitää tuottaa, jotta kuuluisi joukkoon.

Satunnainen lukija, joka ei ole tutustunut aiempaan teokseen, ei voisi olettaa saati tietää, että varmasti on odotettavissa jotain enemmänkin. Olisiko voinut ajatella, että jo ensimmäisessä osassa olisi ollut  enemmän jotain, näkökulmaa, joka tekee ärsyttävästä ja rehvastelevasta Toivo Pesästä inhimillisemmän?

Joka tapauksessa peukutan tätä! Mahtavaa riskinottoa! Saa kokeilla! Toisenlaisia tekstejä kaivataan! Kaavaan ”päähenkilö ja hänen konfliktinsa – valinnat, joita hänen on tehtävä – ratkaisu” on kirjoitettu ihan tarpeeksi monta kirjaa.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Jälkeen vedenpaisumuksen

P.C. Jersild: Jälkeen vedenpaisumuksen (Efter floden) , suom. Pirkko Talvio-Jaatinen P.C.Jersildin Jälkeen vedenpaisumuksen on ilmestynyt Ruotsissa 1982, suomennos 1983. Teos on julma dystopia ydinsodan jälkeisestä ajasta. Tapahtuma-ajankohta on noin 30 vuotta ydinsodan jälkeen. Teos on tietysti aikansa tuote, mutta se on kestänyt hyvin aikaa. Jersild ei ole yrittänytkään kuvailla poliittisia olosuhteita, sodan syitä ja syyllisiä, ei liioin katastrofin vaiheita muuten kuin päähenkilön ja sivuhenkilöiden puheissa. Hän on keskittynyt joukkoon ihmisiä, jotka yrittävät selviytyä silloin, kun yhteiskunta on palannut kivikauteen. Kun ajan teknologiasta mainitaan vain romuttuneita jäänteitä, ei synny tahatonta huumoria lankapuhelimista ja muista tulevaisuuteen  sijoitettujen, vuosia sitten kirjoitettujen dystopioiden yksityiskohdista. Teoksen maailmassa ei ole valtiota, ei lakeja eikä niiden valvojia. Infrastruktuuria ei ole. Ei ole sähköä. Elinkelpoisia asuntoja on vain vähän. La...

Luonnosta lautaselle - parhaat villikasvisreseptit

Anne Mæhlum, Nina Dreyer Hensley, Jim Hensley: Luonnosta lautaselle / Parhaat villikasvisreseptit Suom. Jenna Pahlman Villikasvisreseptit ovat olleet parin viime vuoden ajan hyvin trendikkäitä. Mikäs siinä. Jotain hyötyä rikkaruohoistakin. Ja onhan hauskaa liikkua luonnossa. Teos on alun perin norjalainen, joten kasvisto on tuttu skandinaavinen. Reseptit eivät ole vain vegaanisia. Monissa ruoissa villikasvit eivät ole pääasiallinen ainesosa, vaan niitä on käytetty mausteena, koristeena tai lisäkkeenä. Jos ei ole varma kasvintunnistustaidoistaan, kannattaa ottaa kasvio tai edes älypuhelin mukaan keruumatkoilleen. Luontoportin kuvat ja kuvaukset auttavat pitkälle - jos ei ole niin syvällä erämaassa, että kenttää ei ole :) Kirja on upea keittokirja, ja siitä on iloa myös talvisaikaan, sillä mukana on reseptejä myös marjoista ja sienistä. Ehkä en kuitenkaan anna jauhosavikka- tai nokkoskasvustojen levitä pihalla voidakseni käyttää niitä keittiössä. Helmet-lukuhaaste, kohta 5...

Oscar Wilde: Naamioiden totuus & Thomas Bernhard: Hakkuu

Thomas Bernhardin Hakkuuta (suom. Tarja Roinila) lukiessani minä ajattelin, miten sääli onkaan, ettei tällaisia kirjoja paljon lueta eikä ehkä kirjoitetakaan, minä ajattelin, kirjoja, joiden rakenne on silkkaa vahvarytmistä musiikkia ja jotka iskevät kaikkeen siihen teennäiseen ja naurettavaan elämän esittämiseen elämisen sijaan, kaikkeen siihen valheelliseen, matkittuun elämän esittämiseen jota sosiaalinen media tulvii ja syytää silmille, jos erehtyy avaamaan älypuhelimensa sovelluksen kesken ikävystyttävän bussimatkan sen sijaan että olisi ottanut mukaansa kirjan, jolla on jotakin sanottavaa, joka hehkuu sanomisen intohimoa ja joka vie lukijan retkelle näkymättömään maailmaansa, josta hän ei palaa takaisin enää samana ihmisenä, minä ajattelin. Bernhardin Hakkuu julkaistiin Itävallassa vuonna 1984 ja pantiin kohta myyntikieltoon, koska sen henkilöt tunnistettiin ja mielenkuohu levisi kuten kirjailija ehkä oli tarkoittanutkin kertoessaan tekstissään, miten kertoja istuu laiskanlinn...