Siirry pääsisältöön

Sotapuiston perikato

George Saunders: Sotapuiston perikato, suom. Markku Päkkilä

Sotapuiston perikato on Saundersin esikoisteos. Se sisältää viisi novellia ja pienoisromaanin ”Runsaudenmaa”. Kertomukset on kirjoitettu vuosina 1992–1995.

Kokoelmanakin teos on hyvin rakennettu. Niminovelli Sotapuiston perikato esittelee teeman, jota muut kertomukset varioivat. Useimmat tarinat sijoittuvat teemapuistoihin, joissa päähenkilöt työskentelevät, yleensä hanttihommissa. Saundersin USA on teemapuisto, avoimen kaupallinen maailma, jossa elämän tarkoitus on viihtyminen ja menestyminen. Päähenkilöille se vain ei onnistu.

Niminovellin Sotapuisto on sisällissodan ajan teemapuisto. Puistolla ei mene hyvin. Nuorisojengit hajottavat ja sotkevat ja myös ahdistelevat kävijöitä. Tarinan päähenkilö on vastuussa ja hänellä on paljon menetettävää. Ongelmaa ratkaisemaan palkataan uusi työntekijä, jolla on sotilaskokemusta Vietnamissa. Jotain hämärää hänen taustassaan on, liiallista väkivallan käyttöä. Hänellä onkin taipumus löytää nuoriso-ongelmaan lopullisia ratkaisuja. Saunders järjestää henkilönsä tilanteiden armoille. Jos jokin alkaa huonosti, se päättyy vielä huonommin, kun tilanteet riistäytyvät käsistä. Satiiri on niin mustaa ja kuivaa, että lukijan nauru takertuu kurkkuun.

Sotapuiston perikato ilmestyi 1996, mutta se on kestänyt hyvin aikaa. Sotapuiston perikadon jälkeen on kirjoitettu paljon dystopioita, joissa on samoja piirteitä:
  • vahvasti menestyjiin ja osattomiin jakautunut yhteiskunta
  • avoin kaupallisuus ja hyötyajattelu
  • virtuaalitodellisuudet ja elämystehtailu
Saundersille armoton satiiri on hänelle keino tutkia yhteiskunnan rakenteita ja näyttää, miten perusteellisesti kaikki voi mennä pieleen, vaikka henkilöt toimivat vain yhteisten arvojen mukaisesti. Siten hän kyseenalaistaa vallitsevat arvot ja näyttää, miten se vaikuttaa toisten armoilla oleviin ihmisiin. Hän tekee sen vähintään yhtä vakuuttavasti kuin Steinbeck vuonna 1939 romaanissaan Vihan hedelmät.

Viimeisessä kertomus, pienoisdystopia Runsaudenmaassa geenimanipulaatiosta alkunsa saanut ekokatastrofi on saanut ihmiset säätämään lakeja, joiden mukaan geenivirheiden saastuttamat ”vialliset” ovat toisen luokan kansalaisia, jotka saa myydä orjiksi ja joilla ei ole ihmisoikeuksia. Minäkertojan vika on koppurajalat, ja ne määrittävät hänen mahdollisuutensa ja tulevaisuutensa. Kaikilla menee niin huonosti, että viallisetkin riistävät toisiaan. Maailma on lohduton, ja pieni toivon häivä temmataan kerta toisensa jälkeen päähenkilön ulottuvilta. Kuitenkin Saunders päättää kertomuksen toivoon. Hän kirjoittaa mitä mustinta satiiria, mutta uskoo kuitenkin ihmiseen. Kaikilla päähenkilöillä on pyrkimys hyvään, mutta Saunders näyttää koskettavalla tavalla, miksi se ei toteudu.


Helmet-lukuhaaste, kohta 42: Esikoisteos




Tämän blogin suosituimmat tekstit

Suomen lasten historia

Jussi Kaakinen, Juha Kuisma, Kirsti Manninen: Suomen lasten historia  Suomen lasten historia on lapsille kirjoitettu historiateos. Suomen historia käsitellään tarinoina, joiden päähenkilöt ovat lapsia ja nuoria. Tarinoiden jälkeen on tietoaukeama, jossa esitellään ajankohtaan liittyvä fakta-aineisto, jossa ajalle keskeisiä tapahtumia tai ilmiöitä nostetaan esiin. Tarinoiden dramaturgia on hyvä. Jokainen kertomus sisältää jonkin tilanteen, joka koskettaa nuoria päähenkilöitä. Suurin kertomuksista on myös enemmän sosiaali- ja taloushistoriaa kuin poliittista historiaa. Menneiden aikojen arki on vahvasti läsnä. Tarinoissa on käytetty kolmannen persoonan kertojaa. Kieli on selkeää yleiskieltä. Vasta viimeisissä lähihistoriaa käsittelevissä tarinoissa käytetään enemmän puhekieltä. Kaiken kaikkiaan teos on paitsi pätevä oppikirja,myös mahdollinen iltasatukirja. Alakoululaiset löytävät tietoaukeamista paljon materiaalia hissantuntien projekteihin ja esitelmiin. Jussi Kaakisen kuvitu

Meri Valkama: Sinun, Margot

Sinun, Margot on niitä kirjoja, joita ei voi laskea käsistään, kun siihen kerran tarttuu. En silti kutsuisi sitä trilleriksi. Trilleriksi kutsutaan niin monia kepeitä ja viihteellisiä kirjasia, joissa luodaan jännitystä rikoksilla ja väkivallalla tai sen uhalla. Sinun, Margot sen sijaan on syvällinen tutkielma siitä, miten vahvat aatteet ja rakkaudet kehittyvät, kasvavat, väljähtyvät ja kuolevat.    Teemana on muistaminen. Sekä yksilöt että kansat yrittävät rakentaa historiaansa uudelleen. Näkökulmahenkilöitä on kolme: Vilja Siltanen ja hänen vanhempansa Markus ja Rosa. Markuksen ja Rosan tarinaa seurataan 80-luvun Itä-Berliinissä. Silloin tapahtui jotain, joka jätti pitkät varjot, ja jota Vilja yrittää vuonna 2011 selvittää. Uteliaisuudesta, kyllä, mutta samalla sisäisestä pakosta yrittää ymmärtää. Mikä ajoi äidin ja isän erilleen ja sai heidät jakamaan lapsensakin - isoveli Matias äidille, Vilja isälle? Mikä unohtunut ja muistin syvyyksiin painunut vieraannutti  Viljan äidistään? Vi

Ian McEwan: Kaltaiseni koneet

Kaltaiseni koneet (suom. Juhani Lindholm) kertoo vaihtoehtoisesta historiasta, jossa Britanniassa jo vuonna 1982 on olemassa kehittyneitä androideja, matemaatikko Alan Turing on yhä hengissä, Margaret Thatcher häviää vaalit 1982 ja työväenpuolueen Tony Bennistä tulee pääministeri. Vuodella 1982 McEwan kumartaa Blade Runnerille, joka ilmestyi 1982 ja jonka dystopiamaailmassa kehittyneet androidit aiheuttavat ongelmia vuonna 2019. Vaikka teknologia on niin kehittynyttä, että kyetään rakentamaan ajattelevia, oppivia ja tuntevia androideja, yhteiskunnan ongelmat ovat vuonna 1982 samoja kuin nykypäivän Britanniassakin: köyhyyttä, työttömyyttä, asunnottomuutta, terveyden- ja vanhustenhuollon ongelmia, rikollisuutta, rotukysymyksiä, sukupuolikysymyksiä, ilmastoa… Kaikki viheliäiset ongelmat silloinkin ratkaisematta, ja niitä yritetään ratkoa demokratian keinoin. Esimerkiksi Cambridge Analytican tarjoamia dataan perustuvia progandapalveluita sen sijaan teoksen todellisuudessa ei ole tai e