Siirry pääsisältöön

Sotapuiston perikato

George Saunders: Sotapuiston perikato, suom. Markku Päkkilä

Sotapuiston perikato on Saundersin esikoisteos. Se sisältää viisi novellia ja pienoisromaanin ”Runsaudenmaa”. Kertomukset on kirjoitettu vuosina 1992–1995.

Kokoelmanakin teos on hyvin rakennettu. Niminovelli Sotapuiston perikato esittelee teeman, jota muut kertomukset varioivat. Useimmat tarinat sijoittuvat teemapuistoihin, joissa päähenkilöt työskentelevät, yleensä hanttihommissa. Saundersin USA on teemapuisto, avoimen kaupallinen maailma, jossa elämän tarkoitus on viihtyminen ja menestyminen. Päähenkilöille se vain ei onnistu.

Niminovellin Sotapuisto on sisällissodan ajan teemapuisto. Puistolla ei mene hyvin. Nuorisojengit hajottavat ja sotkevat ja myös ahdistelevat kävijöitä. Tarinan päähenkilö on vastuussa ja hänellä on paljon menetettävää. Ongelmaa ratkaisemaan palkataan uusi työntekijä, jolla on sotilaskokemusta Vietnamissa. Jotain hämärää hänen taustassaan on, liiallista väkivallan käyttöä. Hänellä onkin taipumus löytää nuoriso-ongelmaan lopullisia ratkaisuja. Saunders järjestää henkilönsä tilanteiden armoille. Jos jokin alkaa huonosti, se päättyy vielä huonommin, kun tilanteet riistäytyvät käsistä. Satiiri on niin mustaa ja kuivaa, että lukijan nauru takertuu kurkkuun.

Sotapuiston perikato ilmestyi 1996, mutta se on kestänyt hyvin aikaa. Sotapuiston perikadon jälkeen on kirjoitettu paljon dystopioita, joissa on samoja piirteitä:
  • vahvasti menestyjiin ja osattomiin jakautunut yhteiskunta
  • avoin kaupallisuus ja hyötyajattelu
  • virtuaalitodellisuudet ja elämystehtailu
Saundersille armoton satiiri on hänelle keino tutkia yhteiskunnan rakenteita ja näyttää, miten perusteellisesti kaikki voi mennä pieleen, vaikka henkilöt toimivat vain yhteisten arvojen mukaisesti. Siten hän kyseenalaistaa vallitsevat arvot ja näyttää, miten se vaikuttaa toisten armoilla oleviin ihmisiin. Hän tekee sen vähintään yhtä vakuuttavasti kuin Steinbeck vuonna 1939 romaanissaan Vihan hedelmät.

Viimeisessä kertomus, pienoisdystopia Runsaudenmaassa geenimanipulaatiosta alkunsa saanut ekokatastrofi on saanut ihmiset säätämään lakeja, joiden mukaan geenivirheiden saastuttamat ”vialliset” ovat toisen luokan kansalaisia, jotka saa myydä orjiksi ja joilla ei ole ihmisoikeuksia. Minäkertojan vika on koppurajalat, ja ne määrittävät hänen mahdollisuutensa ja tulevaisuutensa. Kaikilla menee niin huonosti, että viallisetkin riistävät toisiaan. Maailma on lohduton, ja pieni toivon häivä temmataan kerta toisensa jälkeen päähenkilön ulottuvilta. Kuitenkin Saunders päättää kertomuksen toivoon. Hän kirjoittaa mitä mustinta satiiria, mutta uskoo kuitenkin ihmiseen. Kaikilla päähenkilöillä on pyrkimys hyvään, mutta Saunders näyttää koskettavalla tavalla, miksi se ei toteudu.


Helmet-lukuhaaste, kohta 42: Esikoisteos




Tämän blogin suosituimmat tekstit

Jälkeen vedenpaisumuksen

P.C. Jersild: Jälkeen vedenpaisumuksen (Efter floden) , suom. Pirkko Talvio-Jaatinen P.C.Jersildin Jälkeen vedenpaisumuksen on ilmestynyt Ruotsissa 1982, suomennos 1983. Teos on julma dystopia ydinsodan jälkeisestä ajasta. Tapahtuma-ajankohta on noin 30 vuotta ydinsodan jälkeen. Teos on tietysti aikansa tuote, mutta se on kestänyt hyvin aikaa. Jersild ei ole yrittänytkään kuvailla poliittisia olosuhteita, sodan syitä ja syyllisiä, ei liioin katastrofin vaiheita muuten kuin päähenkilön ja sivuhenkilöiden puheissa. Hän on keskittynyt joukkoon ihmisiä, jotka yrittävät selviytyä silloin, kun yhteiskunta on palannut kivikauteen. Kun ajan teknologiasta mainitaan vain romuttuneita jäänteitä, ei synny tahatonta huumoria lankapuhelimista ja muista tulevaisuuteen  sijoitettujen, vuosia sitten kirjoitettujen dystopioiden yksityiskohdista. Teoksen maailmassa ei ole valtiota, ei lakeja eikä niiden valvojia. Infrastruktuuria ei ole. Ei ole sähköä. Elinkelpoisia asuntoja on vain vähän. La...

Luonnosta lautaselle - parhaat villikasvisreseptit

Anne Mæhlum, Nina Dreyer Hensley, Jim Hensley: Luonnosta lautaselle / Parhaat villikasvisreseptit Suom. Jenna Pahlman Villikasvisreseptit ovat olleet parin viime vuoden ajan hyvin trendikkäitä. Mikäs siinä. Jotain hyötyä rikkaruohoistakin. Ja onhan hauskaa liikkua luonnossa. Teos on alun perin norjalainen, joten kasvisto on tuttu skandinaavinen. Reseptit eivät ole vain vegaanisia. Monissa ruoissa villikasvit eivät ole pääasiallinen ainesosa, vaan niitä on käytetty mausteena, koristeena tai lisäkkeenä. Jos ei ole varma kasvintunnistustaidoistaan, kannattaa ottaa kasvio tai edes älypuhelin mukaan keruumatkoilleen. Luontoportin kuvat ja kuvaukset auttavat pitkälle - jos ei ole niin syvällä erämaassa, että kenttää ei ole :) Kirja on upea keittokirja, ja siitä on iloa myös talvisaikaan, sillä mukana on reseptejä myös marjoista ja sienistä. Ehkä en kuitenkaan anna jauhosavikka- tai nokkoskasvustojen levitä pihalla voidakseni käyttää niitä keittiössä. Helmet-lukuhaaste, kohta 5...

Oscar Wilde: Naamioiden totuus & Thomas Bernhard: Hakkuu

Thomas Bernhardin Hakkuuta (suom. Tarja Roinila) lukiessani minä ajattelin, miten sääli onkaan, ettei tällaisia kirjoja paljon lueta eikä ehkä kirjoitetakaan, minä ajattelin, kirjoja, joiden rakenne on silkkaa vahvarytmistä musiikkia ja jotka iskevät kaikkeen siihen teennäiseen ja naurettavaan elämän esittämiseen elämisen sijaan, kaikkeen siihen valheelliseen, matkittuun elämän esittämiseen jota sosiaalinen media tulvii ja syytää silmille, jos erehtyy avaamaan älypuhelimensa sovelluksen kesken ikävystyttävän bussimatkan sen sijaan että olisi ottanut mukaansa kirjan, jolla on jotakin sanottavaa, joka hehkuu sanomisen intohimoa ja joka vie lukijan retkelle näkymättömään maailmaansa, josta hän ei palaa takaisin enää samana ihmisenä, minä ajattelin. Bernhardin Hakkuu julkaistiin Itävallassa vuonna 1984 ja pantiin kohta myyntikieltoon, koska sen henkilöt tunnistettiin ja mielenkuohu levisi kuten kirjailija ehkä oli tarkoittanutkin kertoessaan tekstissään, miten kertoja istuu laiskanlinn...