Siirry pääsisältöön

Alma!

Hanna Weselius: Alma!

Alma! on voittoisa romaani. Se voitti Helsingin sanomien esikoispalkinnon ja WSOY:n Kirjan vuosi 2015 -kirjoituskilpailun. Mutta onko se lainkaan romaani vai sittenkin performanssi? Taidetta se ainakin on. Taiteen tekemistä kommentoivaa taidetta, joka muuttaa lukijan katsojaksi ja kokijaksi yhdessä kommentoijan kanssa.

Kun valokuvataiteen yliopistonlehtori kirjoittaa, lopputuloksesta tulee visuaalinen. Weseliuksen yhdenpäivän romaanissa ei ole tarinaa eikä järjestystä, koska maailmassakaan ei ole. Teos koostuu tekstikuvista, valosta ja varjosta, ajasta ja tilasta.

Voidaan toki sanoa, että teos käsittelee naista yhteiskunnassa ja taiteessa, naisen ruumiin käyttöä, naisen objektivoimista tai uhriuttamista, naisen esittämistä taiteessa, naisena olemista nykyajan Suomessa tai viime vuosisadan Euroopassa. Siinä on läsnä neljä naista, kullakin erilainen rooli. Heidän kohtaloitaan tai yhden päivän kulkua seuratessaan lukija voi joko katsoa heitä ”yhtenä meistä”, naisena naisten joukossa tai ihmisenä ihmisten joukossa ja samalla joko päätyä rooliin, jota kirjoittaja hänelle tarjoaa tai kieltäytyä siitä ja antaa tekstin soljua, kiinnittää huomionsa valoihin ja varjoihin, mukaan valittuihin esineisiin ja miljöisiin ja pohtia, mitä viitteitä ne antavat performanssin tekijän ajatuksista ja maailmankuvasta.

Voidaan toki sanoa, että romaani kertoo neljästä naisesta ja heidän kauttaan naisen asemasta. Mutta eihän se kerro, vaan se vyöryttää, kommentoi, vetäytyy, nauraa, ivaa, maalailee, tarkkailee. Aima! on Alma Mahler, säveltäjä Gustav Mahlerin vaimo, jota suorasanainen sinäkertoja sättii ja kehottaa säveltämään itse eikä vajoamaan lehmämäisyyteen ja passiivisuuteen. Loppupuolella Almaa varjostanut sinäkertoja paljastuu juristinaiseksi, muuttuu minäkertojaksi. Aiemmin hänestä on kerrottu kolmannen persoona kertojalla. Hän on pelastaja, lastenvalvoja, joka pelastaa naisia itsenäisyyteen.

Kolmas näkökulmahenkilö on juristin asiakas, kahden tytön yksinhuoltaja ja taiteilija Aino. Neljäs on nimetön tyttö, jota Aino lähtee seuraamaan ja jonka hän pyytää mallikseen. Aino piirtää ja maalaa tytön kuvaa, hermostuu ja turhautuu, ei ole tyytyväinen työhönsä, tekee kuvaa ja tiedostaa tekevänsä kuvaa. Taiteilija on toimija ja vallankäyttäjä, hän voi tehdä mallista esineen.

Välillä katsotaan mallitytön silmin. Esineet työttömän veljen sotkuisessa kodissa eivät ole vain esineitä. Tavallisen tuolin historia on samalla perheen historia. Yhdenpäivänromaanissa ei ole järjestystä, mutta ei liioin mitään sattumalta mukaan eksynyttä. Kaikella on merkitys, myös kuvakulman vaihdoksilla.

Alma!n voi lukea viisaana diskurssina naisen esittämisestä taiteessa. Tai sitten voi vain nauttia ihanasta tekstistä täynnä herkullisia lauseita ja sanoja kreemipyöryläisestä strutsinsulkahattuiseen ongelmaan. Pidin Alma!sta kauheasti. Harvoin löytää kirjan, johon ei useammallakaan lukemisella kyllästy.

Esikoisissa vain on se paha vika, että kun haluaisi saman tien kahlata läpi kirjailijan muun tuotannon, niin sitäpä ei vielä ole. Mitään ei ole. No, väitöskirja sentään löytyy:

Suunniteltu kuva : henkilövalokuvien rakentaminen aikakauslehdessä
Designed image : the construction of editorial portraits in consumer magazines




Tämän blogin suosituimmat tekstit

Jälkeen vedenpaisumuksen

P.C. Jersild: Jälkeen vedenpaisumuksen (Efter floden) , suom. Pirkko Talvio-Jaatinen P.C.Jersildin Jälkeen vedenpaisumuksen on ilmestynyt Ruotsissa 1982, suomennos 1983. Teos on julma dystopia ydinsodan jälkeisestä ajasta. Tapahtuma-ajankohta on noin 30 vuotta ydinsodan jälkeen. Teos on tietysti aikansa tuote, mutta se on kestänyt hyvin aikaa. Jersild ei ole yrittänytkään kuvailla poliittisia olosuhteita, sodan syitä ja syyllisiä, ei liioin katastrofin vaiheita muuten kuin päähenkilön ja sivuhenkilöiden puheissa. Hän on keskittynyt joukkoon ihmisiä, jotka yrittävät selviytyä silloin, kun yhteiskunta on palannut kivikauteen. Kun ajan teknologiasta mainitaan vain romuttuneita jäänteitä, ei synny tahatonta huumoria lankapuhelimista ja muista tulevaisuuteen  sijoitettujen, vuosia sitten kirjoitettujen dystopioiden yksityiskohdista. Teoksen maailmassa ei ole valtiota, ei lakeja eikä niiden valvojia. Infrastruktuuria ei ole. Ei ole sähköä. Elinkelpoisia asuntoja on vain vähän. La...

Meri Valkama: Sinun, Margot

Sinun, Margot on niitä kirjoja, joita ei voi laskea käsistään, kun siihen kerran tarttuu. En silti kutsuisi sitä trilleriksi. Trilleriksi kutsutaan niin monia kepeitä ja viihteellisiä kirjasia, joissa luodaan jännitystä rikoksilla ja väkivallalla tai sen uhalla. Sinun, Margot sen sijaan on syvällinen tutkielma siitä, miten vahvat aatteet ja rakkaudet kehittyvät, kasvavat, väljähtyvät ja kuolevat.    Teemana on muistaminen. Sekä yksilöt että kansat yrittävät rakentaa historiaansa uudelleen. Näkökulmahenkilöitä on kolme: Vilja Siltanen ja hänen vanhempansa Markus ja Rosa. Markuksen ja Rosan tarinaa seurataan 80-luvun Itä-Berliinissä. Silloin tapahtui jotain, joka jätti pitkät varjot, ja jota Vilja yrittää vuonna 2011 selvittää. Uteliaisuudesta, kyllä, mutta samalla sisäisestä pakosta yrittää ymmärtää. Mikä ajoi äidin ja isän erilleen ja sai heidät jakamaan lapsensakin - isoveli Matias äidille, Vilja isälle? Mikä unohtunut ja muistin syvyyksiin painunut vieraannutti  Viljan...

Marguerite Duras: Siniset silmät musta tukka

Duras’n teoksen teemoja ovat ulkopuolisuus sekä katseen kohteena oleminen ja sen vaikutus ihmisten väliseen vuorovaikutukseen. Teemaa toistetaan eri yhteyksissä. Miltä asiat näyttävät? Miten ne todella ovat? Alkukohtauksessa kesäkaupungin hotellin hallissa kohtaavat nuori ulkomaalainen mies sekä nainen, joilla molemmilla on siniset silmät musta tukka. Nuorta ulkomaalaista katsoo myös epätoivoinen mies, joka ei koskaan unohda näkemäänsä. Ensisilmäystään, joka oli samalla viimeinen. Mies palkkaa naisen nukkumaan luonaan häivyttääkseen epätoivoista ulkopuolisuuden kokemustaan ja säilyttääkseen muiston nuoresta ulkomaalaisesta miehestä. Nainen saapuu, ottaa lakanat, vie ne huoneen pimeään osaan. Kietoutuu niihin kokonaan ja käy makuulle seinän viereen, lattialle. Aina yhtä uupuneena ja väsyneenä. Mies tarkkailee, miten nainen tekee samat liikkeet, saman erehdyksen. Antaa naisen erehtyä. Vasta myöhemmin, sitten kun nainen on nukahtanut, mies sanoo sen. Menee naisen luo, avaa l...