Siirry pääsisältöön

Alma!

Hanna Weselius: Alma!

Alma! on voittoisa romaani. Se voitti Helsingin sanomien esikoispalkinnon ja WSOY:n Kirjan vuosi 2015 -kirjoituskilpailun. Mutta onko se lainkaan romaani vai sittenkin performanssi? Taidetta se ainakin on. Taiteen tekemistä kommentoivaa taidetta, joka muuttaa lukijan katsojaksi ja kokijaksi yhdessä kommentoijan kanssa.

Kun valokuvataiteen yliopistonlehtori kirjoittaa, lopputuloksesta tulee visuaalinen. Weseliuksen yhdenpäivän romaanissa ei ole tarinaa eikä järjestystä, koska maailmassakaan ei ole. Teos koostuu tekstikuvista, valosta ja varjosta, ajasta ja tilasta.

Voidaan toki sanoa, että teos käsittelee naista yhteiskunnassa ja taiteessa, naisen ruumiin käyttöä, naisen objektivoimista tai uhriuttamista, naisen esittämistä taiteessa, naisena olemista nykyajan Suomessa tai viime vuosisadan Euroopassa. Siinä on läsnä neljä naista, kullakin erilainen rooli. Heidän kohtaloitaan tai yhden päivän kulkua seuratessaan lukija voi joko katsoa heitä ”yhtenä meistä”, naisena naisten joukossa tai ihmisenä ihmisten joukossa ja samalla joko päätyä rooliin, jota kirjoittaja hänelle tarjoaa tai kieltäytyä siitä ja antaa tekstin soljua, kiinnittää huomionsa valoihin ja varjoihin, mukaan valittuihin esineisiin ja miljöisiin ja pohtia, mitä viitteitä ne antavat performanssin tekijän ajatuksista ja maailmankuvasta.

Voidaan toki sanoa, että romaani kertoo neljästä naisesta ja heidän kauttaan naisen asemasta. Mutta eihän se kerro, vaan se vyöryttää, kommentoi, vetäytyy, nauraa, ivaa, maalailee, tarkkailee. Aima! on Alma Mahler, säveltäjä Gustav Mahlerin vaimo, jota suorasanainen sinäkertoja sättii ja kehottaa säveltämään itse eikä vajoamaan lehmämäisyyteen ja passiivisuuteen. Loppupuolella Almaa varjostanut sinäkertoja paljastuu juristinaiseksi, muuttuu minäkertojaksi. Aiemmin hänestä on kerrottu kolmannen persoona kertojalla. Hän on pelastaja, lastenvalvoja, joka pelastaa naisia itsenäisyyteen.

Kolmas näkökulmahenkilö on juristin asiakas, kahden tytön yksinhuoltaja ja taiteilija Aino. Neljäs on nimetön tyttö, jota Aino lähtee seuraamaan ja jonka hän pyytää mallikseen. Aino piirtää ja maalaa tytön kuvaa, hermostuu ja turhautuu, ei ole tyytyväinen työhönsä, tekee kuvaa ja tiedostaa tekevänsä kuvaa. Taiteilija on toimija ja vallankäyttäjä, hän voi tehdä mallista esineen.

Välillä katsotaan mallitytön silmin. Esineet työttömän veljen sotkuisessa kodissa eivät ole vain esineitä. Tavallisen tuolin historia on samalla perheen historia. Yhdenpäivänromaanissa ei ole järjestystä, mutta ei liioin mitään sattumalta mukaan eksynyttä. Kaikella on merkitys, myös kuvakulman vaihdoksilla.

Alma!n voi lukea viisaana diskurssina naisen esittämisestä taiteessa. Tai sitten voi vain nauttia ihanasta tekstistä täynnä herkullisia lauseita ja sanoja kreemipyöryläisestä strutsinsulkahattuiseen ongelmaan. Pidin Alma!sta kauheasti. Harvoin löytää kirjan, johon ei useammallakaan lukemisella kyllästy.

Esikoisissa vain on se paha vika, että kun haluaisi saman tien kahlata läpi kirjailijan muun tuotannon, niin sitäpä ei vielä ole. Mitään ei ole. No, väitöskirja sentään löytyy:

Suunniteltu kuva : henkilövalokuvien rakentaminen aikakauslehdessä
Designed image : the construction of editorial portraits in consumer magazines




Tämän blogin suosituimmat tekstit

Meri Valkama: Sinun, Margot

Sinun, Margot on niitä kirjoja, joita ei voi laskea käsistään, kun siihen kerran tarttuu. En silti kutsuisi sitä trilleriksi. Trilleriksi kutsutaan niin monia kepeitä ja viihteellisiä kirjasia, joissa luodaan jännitystä rikoksilla ja väkivallalla tai sen uhalla. Sinun, Margot sen sijaan on syvällinen tutkielma siitä, miten vahvat aatteet ja rakkaudet kehittyvät, kasvavat, väljähtyvät ja kuolevat.    Teemana on muistaminen. Sekä yksilöt että kansat yrittävät rakentaa historiaansa uudelleen. Näkökulmahenkilöitä on kolme: Vilja Siltanen ja hänen vanhempansa Markus ja Rosa. Markuksen ja Rosan tarinaa seurataan 80-luvun Itä-Berliinissä. Silloin tapahtui jotain, joka jätti pitkät varjot, ja jota Vilja yrittää vuonna 2011 selvittää. Uteliaisuudesta, kyllä, mutta samalla sisäisestä pakosta yrittää ymmärtää. Mikä ajoi äidin ja isän erilleen ja sai heidät jakamaan lapsensakin - isoveli Matias äidille, Vilja isälle? Mikä unohtunut ja muistin syvyyksiin painunut vieraannutti  Viljan äidistään? Vi

Suomen lasten historia

Jussi Kaakinen, Juha Kuisma, Kirsti Manninen: Suomen lasten historia  Suomen lasten historia on lapsille kirjoitettu historiateos. Suomen historia käsitellään tarinoina, joiden päähenkilöt ovat lapsia ja nuoria. Tarinoiden jälkeen on tietoaukeama, jossa esitellään ajankohtaan liittyvä fakta-aineisto, jossa ajalle keskeisiä tapahtumia tai ilmiöitä nostetaan esiin. Tarinoiden dramaturgia on hyvä. Jokainen kertomus sisältää jonkin tilanteen, joka koskettaa nuoria päähenkilöitä. Suurin kertomuksista on myös enemmän sosiaali- ja taloushistoriaa kuin poliittista historiaa. Menneiden aikojen arki on vahvasti läsnä. Tarinoissa on käytetty kolmannen persoonan kertojaa. Kieli on selkeää yleiskieltä. Vasta viimeisissä lähihistoriaa käsittelevissä tarinoissa käytetään enemmän puhekieltä. Kaiken kaikkiaan teos on paitsi pätevä oppikirja,myös mahdollinen iltasatukirja. Alakoululaiset löytävät tietoaukeamista paljon materiaalia hissantuntien projekteihin ja esitelmiin. Jussi Kaakisen kuvitu

Ian McEwan: Kaltaiseni koneet

Kaltaiseni koneet (suom. Juhani Lindholm) kertoo vaihtoehtoisesta historiasta, jossa Britanniassa jo vuonna 1982 on olemassa kehittyneitä androideja, matemaatikko Alan Turing on yhä hengissä, Margaret Thatcher häviää vaalit 1982 ja työväenpuolueen Tony Bennistä tulee pääministeri. Vuodella 1982 McEwan kumartaa Blade Runnerille, joka ilmestyi 1982 ja jonka dystopiamaailmassa kehittyneet androidit aiheuttavat ongelmia vuonna 2019. Vaikka teknologia on niin kehittynyttä, että kyetään rakentamaan ajattelevia, oppivia ja tuntevia androideja, yhteiskunnan ongelmat ovat vuonna 1982 samoja kuin nykypäivän Britanniassakin: köyhyyttä, työttömyyttä, asunnottomuutta, terveyden- ja vanhustenhuollon ongelmia, rikollisuutta, rotukysymyksiä, sukupuolikysymyksiä, ilmastoa… Kaikki viheliäiset ongelmat silloinkin ratkaisematta, ja niitä yritetään ratkoa demokratian keinoin. Esimerkiksi Cambridge Analytican tarjoamia dataan perustuvia progandapalveluita sen sijaan teoksen todellisuudessa ei ole tai e