Siirry pääsisältöön

Karen Thompson Walker: Ihmeiden aika

Ihmeiden aika (suom. Pirkko Biström) voisi olla realistinen romaani ellei se olisi samalla aivan scifi. Walker tekee ajatuskokeen: mitä tapahtuisi, jos maapallon pyöriminen äkkiä hidastuisi. Jos 24 tunnin sijaan päivänvaloa olisi 72 tuntia ja pimeyttä samoin? Mitä tekisi yhteiskunta, mitä perhe, mitä  ihminen?

Romaanin minäkertoja on kirjan alussa 11-vuotias Julia, joka asuu kalifornialaisessa lähiössä vanhempiensa kanssa. Julia harrastaa jalkapalloa ja pianonsoittoa ja käy koulua, jonne hän kulkee bussilla koulutovereidensa kanssa. Kirjan lopussa Julia on kaksikymmentäkolmevuotias. Kertojan ääni on selvästi alusta alkaen aikuisen, joka kirjoittaa kokemuksistaan lapsena.

Ajatuskoe on mielenkiintoinen. Romaanin maailmassa television täyttävät uutiset, jossa ilmiötä ihmetellään, ja jota asiantuntijat puivat. Aluksi hidastumisessa on kyse minuuteista, vähitellen tunneista. Kun hidastuminen jatkuu, yhteiskunta alkaa jakautua kahtia. Poliittisella päätöksellä päätetään noudattaa edelleen 24 tunnin vuorokausirytmiä, vaikka se merkitseekin, että osa päivistä eletään pimeydessä ja osa öistä kirkkaassa päivänvalossa. Osa väestöstä ei kuitenkaan hyväksy 24 tunnin luonnotonta rytmiä, vaan kapinoi ja yrittää elää arkeaan päivänvalon rytmissä. Heidän elämäntapaansa ei hyväksytä, vaan enemmistö alkaa syrjiä ja kiusata heitä. 

Julian arki koostuu koulusta ja harrastuksista, mutta sekin muuttuu. Paras kaveri Hanna on mormoni ja hänen perheensä muuttaa Utahiin odottamaan maailmanloppua. Kun sitä ei tule, Hanna perheineen palaa, mutta Julia on silti menettänyt ystävänsä. Uusi ystävä on Seth, poika, Julian ensirakkaus ja paras kaveri. 

Walkerin teoksessa ihmiset jatkavat arkeaan eivätkä ajattele suuria ja vaikeita kysymyksiä jos ei ole pakko. Kun ilmakehä ohenee ja aurinko tuhoaa kasvillisuutta, hankitaan pihoille keinonurmikot. Kun satokasvit eivät kestä pitkää ja kylmää yötä ja päivisin paahtavaa aurinkoa, esikaupungin hyväosaiset hankkivat kasvihuoneet ja keinovalot ja alkavat itse kasvattaa ruokaansa. Toisinajattelijat muuttavat omiin yhdyskuntiinsa, kunnes päivänvalorytmi käy heillekin mahdottomaksi. Magneettinen napa siirtyy ja painovoima kasvaa. Aurinkomyrskyt tuhoavat sähkönjakelua. Ihmiset alkavat sairastua selittämättömään painovoimatautiin ja kaiken sen keskellä Julian maailman täyttävät kaverihuolet, syntymäpäivät ja huoli oman perheen hajoamisesta, kun hänen isänsä aloittaa salasuhteen naapurin kanssa. 

Teoksessa ei kysytä suoraan, miten ihminen selviytyy lajina, kun lajia kohtaa uhka, jonka armoilla on koko planeetan elämä. Siitä kuitenkin on kyse. Walker maalaa maailman, jossa ihminen selviytyy lajina hyvin huonosti silloin kun ihmiskunta ei edes osaa ajatella itseään lajina. Ihmiskunnalla on vain yksi planeetta, ja sekin avaruuden voimien armoilla, mutta kaikki elävät kuten ennenkin ja jäsentävät omaa elämäänsä perheittäin, kaveripiireittäin, kaupunginosittain ja kansakunnittain. Eri ryhmiin kuuluvia, eri tavoin käyttäytyviä ja ajattelevia aletaan sulkea joukosta pois. Teoksessa ei anneta toivoa, maailman muutos on pysyvä. Ihmiset eivät kuitenkaan luovuta, vaan yrittävät parhaansa mukaan uskoa, toivoa ja selviytyä silloinkin, kun toivoa ei ole. 

Lapsikertojan kautta kuvattu maailma on armoton. Lukija olisi kaivannut vähän suurempaa toivon hiventä. 


Tämän blogin suosituimmat tekstit

Jälkeen vedenpaisumuksen

P.C. Jersild: Jälkeen vedenpaisumuksen (Efter floden) , suom. Pirkko Talvio-Jaatinen P.C.Jersildin Jälkeen vedenpaisumuksen on ilmestynyt Ruotsissa 1982, suomennos 1983. Teos on julma dystopia ydinsodan jälkeisestä ajasta. Tapahtuma-ajankohta on noin 30 vuotta ydinsodan jälkeen. Teos on tietysti aikansa tuote, mutta se on kestänyt hyvin aikaa. Jersild ei ole yrittänytkään kuvailla poliittisia olosuhteita, sodan syitä ja syyllisiä, ei liioin katastrofin vaiheita muuten kuin päähenkilön ja sivuhenkilöiden puheissa. Hän on keskittynyt joukkoon ihmisiä, jotka yrittävät selviytyä silloin, kun yhteiskunta on palannut kivikauteen. Kun ajan teknologiasta mainitaan vain romuttuneita jäänteitä, ei synny tahatonta huumoria lankapuhelimista ja muista tulevaisuuteen  sijoitettujen, vuosia sitten kirjoitettujen dystopioiden yksityiskohdista. Teoksen maailmassa ei ole valtiota, ei lakeja eikä niiden valvojia. Infrastruktuuria ei ole. Ei ole sähköä. Elinkelpoisia asuntoja on vain vähän. La...

Meri Valkama: Sinun, Margot

Sinun, Margot on niitä kirjoja, joita ei voi laskea käsistään, kun siihen kerran tarttuu. En silti kutsuisi sitä trilleriksi. Trilleriksi kutsutaan niin monia kepeitä ja viihteellisiä kirjasia, joissa luodaan jännitystä rikoksilla ja väkivallalla tai sen uhalla. Sinun, Margot sen sijaan on syvällinen tutkielma siitä, miten vahvat aatteet ja rakkaudet kehittyvät, kasvavat, väljähtyvät ja kuolevat.    Teemana on muistaminen. Sekä yksilöt että kansat yrittävät rakentaa historiaansa uudelleen. Näkökulmahenkilöitä on kolme: Vilja Siltanen ja hänen vanhempansa Markus ja Rosa. Markuksen ja Rosan tarinaa seurataan 80-luvun Itä-Berliinissä. Silloin tapahtui jotain, joka jätti pitkät varjot, ja jota Vilja yrittää vuonna 2011 selvittää. Uteliaisuudesta, kyllä, mutta samalla sisäisestä pakosta yrittää ymmärtää. Mikä ajoi äidin ja isän erilleen ja sai heidät jakamaan lapsensakin - isoveli Matias äidille, Vilja isälle? Mikä unohtunut ja muistin syvyyksiin painunut vieraannutti  Viljan...

Suomen lasten historia

Jussi Kaakinen, Juha Kuisma, Kirsti Manninen: Suomen lasten historia  Suomen lasten historia on lapsille kirjoitettu historiateos. Suomen historia käsitellään tarinoina, joiden päähenkilöt ovat lapsia ja nuoria. Tarinoiden jälkeen on tietoaukeama, jossa esitellään ajankohtaan liittyvä fakta-aineisto, jossa ajalle keskeisiä tapahtumia tai ilmiöitä nostetaan esiin. Tarinoiden dramaturgia on hyvä. Jokainen kertomus sisältää jonkin tilanteen, joka koskettaa nuoria päähenkilöitä. Suurin kertomuksista on myös enemmän sosiaali- ja taloushistoriaa kuin poliittista historiaa. Menneiden aikojen arki on vahvasti läsnä. Tarinoissa on käytetty kolmannen persoonan kertojaa. Kieli on selkeää yleiskieltä. Vasta viimeisissä lähihistoriaa käsittelevissä tarinoissa käytetään enemmän puhekieltä. Kaiken kaikkiaan teos on paitsi pätevä oppikirja,myös mahdollinen iltasatukirja. Alakoululaiset löytävät tietoaukeamista paljon materiaalia hissantuntien projekteihin ja esitelmiin. Jussi Kaakisen ku...