Matala maa on nobelisti Herta Müllerin ensimmäinen
proosateos. Se sisältää pitkän niminovellin ja 14 lyhyempää kertomusta. Kertoja
on usein minäkertoja, pieni tyttö, joka havaintoja ja muistoja värittää lapsen mielikuvitus.
Müller kertoo tihein lausein ja tarkoin havainnoin romanialaisesta kylästä,
jossa elämä on karua, köyhää ja julmaa. Lapsi näkee sen matalalta, mutta
kirjailijan taito on välittää lukijalle näiden kokemusten kautta suurempi kuva.
Lapsen kokemus on koko kylän kokemus.
Sen mitä ei diktatuurissa voi sanoa, voi taitava kirjailija kirjoittaa. Müller kirjoittaa maailman surrealistisiksi unikuviksi, runoudeksi, visuaalisiksi monitulkintaisiksi lauseiksi, jotka sivaltavat kuin piiska ja iskevät kuin avokämmen. Jatkuvan pelon ilmapiiri lapsen elämässä on suora vertauskuva Romanian hallinnosta Ceaucescun aikaan.
Sen mitä ei diktatuurissa voi sanoa, voi taitava kirjailija kirjoittaa. Müller kirjoittaa maailman surrealistisiksi unikuviksi, runoudeksi, visuaalisiksi monitulkintaisiksi lauseiksi, jotka sivaltavat kuin piiska ja iskevät kuin avokämmen. Jatkuvan pelon ilmapiiri lapsen elämässä on suora vertauskuva Romanian hallinnosta Ceaucescun aikaan.
Teoksen viimeinen novelli Työpäivä on muutamalla nopealla vedolla luonnosteltu kuvaus, joka
naurattaisi ellei itkettäisi. Kumpi on absurdia, teksti vai byrokratian
todellisuus?
”… Kiipeän sitten kymmenenteen kerrokseen ja olen kadulla.
Ruokakaupasta ostan lehden, kävelen sitten pysäkille ja ostan voisarven ja
nousen lehtikioskilta raitiovaunuun. Poistun raitiovaunusta kolme pysäkkiä
ennen vaunuun astumistani. Vastaan porttivahdin tervehdykseen, sitten
porttivahti tervehtii ja sanoo, että se on taas maanantai ja taas viikko
lopuillaan. Astun toimistoon, sanon näkemiin, ripustan takkini
kirjoituspöytään, istun vaatenaulakon ääreen ja ryhdyn työhön. Teen työtä
kahdeksan tuntia."
Herta Müller: Matala maa. Novelleja. Suom. Raija Jänicke.
Herta Müller: Matala maa. Novelleja. Suom. Raija Jänicke.