Siirry pääsisältöön

Takaikkuna


Pauliina Susi: Takaikkuna


Takaikkunan aiheena on tietoverkkojen kautta käytetty valta. Se on trilleri, jossa päähenkilö Leia joutuu nimettömän aggression kohteeksi sekä julkisesti somessa vihapuheen vuoksi että näkymättömästi, vakoilijan tunkeutumisen vuoksi.

Näkökulmahenkilöitä on neljä: Leia Laine, sukupuolentutkimuksesta väitellyt maailmanparantaja ja yksinhuoltaja, jonka tehtävästä ProMen-hankkeen toiminnanjohtajana kansan syvät rivit eivät pidä. Toinen näkökulma on hänen tyttärensä Viivin, kolmas vakoilija Land-o:n ja oman näkökulmansa tapahtumiin tuo myös nimettömän maahanmuuttovastaisen puolueen oikeusministeri Tarmo Häkkilä.

Tarina alkaa Häkkilästä, joka Skypessä houkuttelee nuorta tummaihoista naista virtuaaliseksiin ja tajuaa liian myöhään vaarantaneensa maineensa, asemansa ja perheensä, jos tapaaminen on tallennettu ja sen voisi julkaista videona. Ministerin avustaja Valtti Nyman värvää virtuaalivelho Land-o:n etsimään videon ja tuhoamaan sen.

Tarina saa lisää kierroksia, kun Leian johtaman ProMenin toiminta-ajatus - tukea ja keskusteluapua seksiä ostaneille seksiriippuvaisille miehille – kääntyy skuuppia etsivien toimittajien käsissä julkisin rahoin tuetuksi seksin ostamiseksi. Hankkeen rahoituksen laillisuus viedään oikeusministeri Häkkilän ratkaistavaksi.

Kehuja



Tarina on jännittävä ja mukaansatempaava. Kirjailija koukuttaa lukijan ja luo ensin illuusion lukijan kaikkitietävyydestä. Juonenkäänteet ja tapahtumat vyöryvät, mutta lukija kokee olevansa koko ajan askelen edellä. Sitten kirjailija taitavasti käyttääkin lukijan ennakko-odotuksia ja asenteita kuin judoka vastustajan omien liikkeiden voimaa ja saa lukijan heittämään täyden voltin ja juonen kuviot muuttuvat kerralla kun Leian tyttären syntyperä selviää.

Tiedotusvälineiden vääristelevä uutisointi, joka vain lietsoo vihapuhetta, on kuvattu kekseliäästi. Iltalehden toimittajan puhelinsoitot ovat herkullisen elävää puhekieltä: ”Anjuska Saneri täällä vaan soittelee, no mutta loistohommeli että sain kiinni. En tässä kauan aio pidätellä, ihan vaan pari lyhyttä kommenttia tarvitsen Iltalehden seurantajuttuuni, varmaan sopii.”

Dialogi onkin kauttaaltaan elävää, varsinkin Leian tyttären Viivin puhe.

#Konffia


Vakoilijan eli Land-o:n hahmo jää ohueksi stereotyypiksi: kotinsa tietokoneilla täyttäneeksi energiajuomiin addiktoituneeksi yksinäiseksi, terveyttään ja ulkoasuaan laiminlyöväksi mieheksi. Olisi ollut kiinnostavampaa, jos kirjailija olisi rakentanut hahmon toisin, näyttänyt, miten teknologian hallitseva päätyy rikoksen poluille, ja mikä saa hänet lopulta käyttämään valtaa täysin tuntemattomiin, viattomiin ihmisiin.

Päähenkilö Leia on liiankin hyväuskoinen. Pankkikortit lakkaavat toimimasta, kelakortin tiedoista näkee, että sen haltija on kuollut. Silti Leia ei edes epäile sabotaasia. Virheitähän sattuu ja teknologia on epävarmaa…

Epäuskottava on myös ministerin avustajan Valtti Nymanin hahmo. Jokaisesta ministeriöiden työntekijästä tehdään turvallisuusselvitys. Rikosrekisteri tai rikoksesta epäily ei vain pääsisi lähellekään ministeriä.

Loppuratkaisu – onko uskottavaa, että Leiasta ja Land-osta voisi tulla pari? Miten kukaan voisi luottaa tai jopa ihastua tyyppiin, joka on tunkeutunut hänen tietokoneeseensa, puhelimeensa, elämäänsä väkisin? Johonkuhun, joka ei ole vain vakoillut vaan jopa siirtänyt uhrinsa väestörekisterissä pois elävien kirjoista ja kuolettanut hänen pankki- ja muut korttinsa? Ja miksi vakoilija ihastuisi johonkuhun tuntemattomaan, verkosta löytyneeseen uhriinsa? Tällaisella loppuratkaisulla kirjailija tekee verkkovakoilusta jotenkin hyväksyttävää. Luvatta ja väkivalloin tunkeutuminen toisen henkilökohtaisiin paikkoihin ei kuitenkaan ole tapa pyytää treffeille, se on rikos.

Mutta silti, koukuttava teos.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Meri Valkama: Sinun, Margot

Sinun, Margot on niitä kirjoja, joita ei voi laskea käsistään, kun siihen kerran tarttuu. En silti kutsuisi sitä trilleriksi. Trilleriksi kutsutaan niin monia kepeitä ja viihteellisiä kirjasia, joissa luodaan jännitystä rikoksilla ja väkivallalla tai sen uhalla. Sinun, Margot sen sijaan on syvällinen tutkielma siitä, miten vahvat aatteet ja rakkaudet kehittyvät, kasvavat, väljähtyvät ja kuolevat.    Teemana on muistaminen. Sekä yksilöt että kansat yrittävät rakentaa historiaansa uudelleen. Näkökulmahenkilöitä on kolme: Vilja Siltanen ja hänen vanhempansa Markus ja Rosa. Markuksen ja Rosan tarinaa seurataan 80-luvun Itä-Berliinissä. Silloin tapahtui jotain, joka jätti pitkät varjot, ja jota Vilja yrittää vuonna 2011 selvittää. Uteliaisuudesta, kyllä, mutta samalla sisäisestä pakosta yrittää ymmärtää. Mikä ajoi äidin ja isän erilleen ja sai heidät jakamaan lapsensakin - isoveli Matias äidille, Vilja isälle? Mikä unohtunut ja muistin syvyyksiin painunut vieraannutti  Viljan äidistään? Vi

Suomen lasten historia

Jussi Kaakinen, Juha Kuisma, Kirsti Manninen: Suomen lasten historia  Suomen lasten historia on lapsille kirjoitettu historiateos. Suomen historia käsitellään tarinoina, joiden päähenkilöt ovat lapsia ja nuoria. Tarinoiden jälkeen on tietoaukeama, jossa esitellään ajankohtaan liittyvä fakta-aineisto, jossa ajalle keskeisiä tapahtumia tai ilmiöitä nostetaan esiin. Tarinoiden dramaturgia on hyvä. Jokainen kertomus sisältää jonkin tilanteen, joka koskettaa nuoria päähenkilöitä. Suurin kertomuksista on myös enemmän sosiaali- ja taloushistoriaa kuin poliittista historiaa. Menneiden aikojen arki on vahvasti läsnä. Tarinoissa on käytetty kolmannen persoonan kertojaa. Kieli on selkeää yleiskieltä. Vasta viimeisissä lähihistoriaa käsittelevissä tarinoissa käytetään enemmän puhekieltä. Kaiken kaikkiaan teos on paitsi pätevä oppikirja,myös mahdollinen iltasatukirja. Alakoululaiset löytävät tietoaukeamista paljon materiaalia hissantuntien projekteihin ja esitelmiin. Jussi Kaakisen kuvitu

Ian McEwan: Kaltaiseni koneet

Kaltaiseni koneet (suom. Juhani Lindholm) kertoo vaihtoehtoisesta historiasta, jossa Britanniassa jo vuonna 1982 on olemassa kehittyneitä androideja, matemaatikko Alan Turing on yhä hengissä, Margaret Thatcher häviää vaalit 1982 ja työväenpuolueen Tony Bennistä tulee pääministeri. Vuodella 1982 McEwan kumartaa Blade Runnerille, joka ilmestyi 1982 ja jonka dystopiamaailmassa kehittyneet androidit aiheuttavat ongelmia vuonna 2019. Vaikka teknologia on niin kehittynyttä, että kyetään rakentamaan ajattelevia, oppivia ja tuntevia androideja, yhteiskunnan ongelmat ovat vuonna 1982 samoja kuin nykypäivän Britanniassakin: köyhyyttä, työttömyyttä, asunnottomuutta, terveyden- ja vanhustenhuollon ongelmia, rikollisuutta, rotukysymyksiä, sukupuolikysymyksiä, ilmastoa… Kaikki viheliäiset ongelmat silloinkin ratkaisematta, ja niitä yritetään ratkoa demokratian keinoin. Esimerkiksi Cambridge Analytican tarjoamia dataan perustuvia progandapalveluita sen sijaan teoksen todellisuudessa ei ole tai e