Siirry pääsisältöön

Takaikkuna


Pauliina Susi: Takaikkuna


Takaikkunan aiheena on tietoverkkojen kautta käytetty valta. Se on trilleri, jossa päähenkilö Leia joutuu nimettömän aggression kohteeksi sekä julkisesti somessa vihapuheen vuoksi että näkymättömästi, vakoilijan tunkeutumisen vuoksi.

Näkökulmahenkilöitä on neljä: Leia Laine, sukupuolentutkimuksesta väitellyt maailmanparantaja ja yksinhuoltaja, jonka tehtävästä ProMen-hankkeen toiminnanjohtajana kansan syvät rivit eivät pidä. Toinen näkökulma on hänen tyttärensä Viivin, kolmas vakoilija Land-o:n ja oman näkökulmansa tapahtumiin tuo myös nimettömän maahanmuuttovastaisen puolueen oikeusministeri Tarmo Häkkilä.

Tarina alkaa Häkkilästä, joka Skypessä houkuttelee nuorta tummaihoista naista virtuaaliseksiin ja tajuaa liian myöhään vaarantaneensa maineensa, asemansa ja perheensä, jos tapaaminen on tallennettu ja sen voisi julkaista videona. Ministerin avustaja Valtti Nyman värvää virtuaalivelho Land-o:n etsimään videon ja tuhoamaan sen.

Tarina saa lisää kierroksia, kun Leian johtaman ProMenin toiminta-ajatus - tukea ja keskusteluapua seksiä ostaneille seksiriippuvaisille miehille – kääntyy skuuppia etsivien toimittajien käsissä julkisin rahoin tuetuksi seksin ostamiseksi. Hankkeen rahoituksen laillisuus viedään oikeusministeri Häkkilän ratkaistavaksi.

Kehuja



Tarina on jännittävä ja mukaansatempaava. Kirjailija koukuttaa lukijan ja luo ensin illuusion lukijan kaikkitietävyydestä. Juonenkäänteet ja tapahtumat vyöryvät, mutta lukija kokee olevansa koko ajan askelen edellä. Sitten kirjailija taitavasti käyttääkin lukijan ennakko-odotuksia ja asenteita kuin judoka vastustajan omien liikkeiden voimaa ja saa lukijan heittämään täyden voltin ja juonen kuviot muuttuvat kerralla kun Leian tyttären syntyperä selviää.

Tiedotusvälineiden vääristelevä uutisointi, joka vain lietsoo vihapuhetta, on kuvattu kekseliäästi. Iltalehden toimittajan puhelinsoitot ovat herkullisen elävää puhekieltä: ”Anjuska Saneri täällä vaan soittelee, no mutta loistohommeli että sain kiinni. En tässä kauan aio pidätellä, ihan vaan pari lyhyttä kommenttia tarvitsen Iltalehden seurantajuttuuni, varmaan sopii.”

Dialogi onkin kauttaaltaan elävää, varsinkin Leian tyttären Viivin puhe.

#Konffia


Vakoilijan eli Land-o:n hahmo jää ohueksi stereotyypiksi: kotinsa tietokoneilla täyttäneeksi energiajuomiin addiktoituneeksi yksinäiseksi, terveyttään ja ulkoasuaan laiminlyöväksi mieheksi. Olisi ollut kiinnostavampaa, jos kirjailija olisi rakentanut hahmon toisin, näyttänyt, miten teknologian hallitseva päätyy rikoksen poluille, ja mikä saa hänet lopulta käyttämään valtaa täysin tuntemattomiin, viattomiin ihmisiin.

Päähenkilö Leia on liiankin hyväuskoinen. Pankkikortit lakkaavat toimimasta, kelakortin tiedoista näkee, että sen haltija on kuollut. Silti Leia ei edes epäile sabotaasia. Virheitähän sattuu ja teknologia on epävarmaa…

Epäuskottava on myös ministerin avustajan Valtti Nymanin hahmo. Jokaisesta ministeriöiden työntekijästä tehdään turvallisuusselvitys. Rikosrekisteri tai rikoksesta epäily ei vain pääsisi lähellekään ministeriä.

Loppuratkaisu – onko uskottavaa, että Leiasta ja Land-osta voisi tulla pari? Miten kukaan voisi luottaa tai jopa ihastua tyyppiin, joka on tunkeutunut hänen tietokoneeseensa, puhelimeensa, elämäänsä väkisin? Johonkuhun, joka ei ole vain vakoillut vaan jopa siirtänyt uhrinsa väestörekisterissä pois elävien kirjoista ja kuolettanut hänen pankki- ja muut korttinsa? Ja miksi vakoilija ihastuisi johonkuhun tuntemattomaan, verkosta löytyneeseen uhriinsa? Tällaisella loppuratkaisulla kirjailija tekee verkkovakoilusta jotenkin hyväksyttävää. Luvatta ja väkivalloin tunkeutuminen toisen henkilökohtaisiin paikkoihin ei kuitenkaan ole tapa pyytää treffeille, se on rikos.

Mutta silti, koukuttava teos.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Meri Valkama: Sinun, Margot

Sinun, Margot on niitä kirjoja, joita ei voi laskea käsistään, kun siihen kerran tarttuu. En silti kutsuisi sitä trilleriksi. Trilleriksi kutsutaan niin monia kepeitä ja viihteellisiä kirjasia, joissa luodaan jännitystä rikoksilla ja väkivallalla tai sen uhalla. Sinun, Margot sen sijaan on syvällinen tutkielma siitä, miten vahvat aatteet ja rakkaudet kehittyvät, kasvavat, väljähtyvät ja kuolevat.    Teemana on muistaminen. Sekä yksilöt että kansat yrittävät rakentaa historiaansa uudelleen. Näkökulmahenkilöitä on kolme: Vilja Siltanen ja hänen vanhempansa Markus ja Rosa. Markuksen ja Rosan tarinaa seurataan 80-luvun Itä-Berliinissä. Silloin tapahtui jotain, joka jätti pitkät varjot, ja jota Vilja yrittää vuonna 2011 selvittää. Uteliaisuudesta, kyllä, mutta samalla sisäisestä pakosta yrittää ymmärtää. Mikä ajoi äidin ja isän erilleen ja sai heidät jakamaan lapsensakin - isoveli Matias äidille, Vilja isälle? Mikä unohtunut ja muistin syvyyksiin painunut vieraannutti  Viljan...

Jälkeen vedenpaisumuksen

P.C. Jersild: Jälkeen vedenpaisumuksen (Efter floden) , suom. Pirkko Talvio-Jaatinen P.C.Jersildin Jälkeen vedenpaisumuksen on ilmestynyt Ruotsissa 1982, suomennos 1983. Teos on julma dystopia ydinsodan jälkeisestä ajasta. Tapahtuma-ajankohta on noin 30 vuotta ydinsodan jälkeen. Teos on tietysti aikansa tuote, mutta se on kestänyt hyvin aikaa. Jersild ei ole yrittänytkään kuvailla poliittisia olosuhteita, sodan syitä ja syyllisiä, ei liioin katastrofin vaiheita muuten kuin päähenkilön ja sivuhenkilöiden puheissa. Hän on keskittynyt joukkoon ihmisiä, jotka yrittävät selviytyä silloin, kun yhteiskunta on palannut kivikauteen. Kun ajan teknologiasta mainitaan vain romuttuneita jäänteitä, ei synny tahatonta huumoria lankapuhelimista ja muista tulevaisuuteen  sijoitettujen, vuosia sitten kirjoitettujen dystopioiden yksityiskohdista. Teoksen maailmassa ei ole valtiota, ei lakeja eikä niiden valvojia. Infrastruktuuria ei ole. Ei ole sähköä. Elinkelpoisia asuntoja on vain vähän. La...

Kazuo Ishiguro: Surullinen pianisti

Pieni kaupunki on kriittisessä tilanteessa ja odottaa pelastajaa. Kyse ei kuitenkaan ole esimerkiksi pandemiasta, vaan musiikista. Kaupunki ottaa taiteen vakavasti. Tilanteen pelastaja, kuuluisa pianisti Ryder, ei kuitenkaan ole tilanteen tasalla. Kazuo Ishiguron Surullinen pianisti (suom. Helene Bützov)  muistuttaa rakenteeltaan musiikkia ja siten siihen onkin helpointa suhtautua. Samoja teemoja ja sävelkulkuja nousee esiin erilaisina muunnoksina. Teoksessa myös puhutaan paljon musiikista ja pienen kaupungin kulttuuripiirit suhtautuvat siihen melkein kuin uskontoon. Yhden onnistuneen konsertin katsotaan korjaavan kaiken. Mutta minkä kaiken, se jää lukijalle epäselväksi varsinkin, jos teokseen yrittää suhtautua romaanina. Juonikulkuja alkaa ja toistuu, mutta tapahtumien kulku noudattaa unen logiikkaa.  Pianistilla on vain yksi päivä ennen suurta ja tärkeää konserttia. Hän tapaa lukuisia ihmisiä, jotka kaikki haluavat häneltä jotakin heti hänen saavuttuaan hotelliin, ja jo...