Siirry pääsisältöön

Alma!

Hanna Weselius: Alma!

Alma! on voittoisa romaani. Se voitti Helsingin sanomien esikoispalkinnon ja WSOY:n Kirjan vuosi 2015 -kirjoituskilpailun. Mutta onko se lainkaan romaani vai sittenkin performanssi? Taidetta se ainakin on. Taiteen tekemistä kommentoivaa taidetta, joka muuttaa lukijan katsojaksi ja kokijaksi yhdessä kommentoijan kanssa.

Kun valokuvataiteen yliopistonlehtori kirjoittaa, lopputuloksesta tulee visuaalinen. Weseliuksen yhdenpäivän romaanissa ei ole tarinaa eikä järjestystä, koska maailmassakaan ei ole. Teos koostuu tekstikuvista, valosta ja varjosta, ajasta ja tilasta.

Voidaan toki sanoa, että teos käsittelee naista yhteiskunnassa ja taiteessa, naisen ruumiin käyttöä, naisen objektivoimista tai uhriuttamista, naisen esittämistä taiteessa, naisena olemista nykyajan Suomessa tai viime vuosisadan Euroopassa. Siinä on läsnä neljä naista, kullakin erilainen rooli. Heidän kohtaloitaan tai yhden päivän kulkua seuratessaan lukija voi joko katsoa heitä ”yhtenä meistä”, naisena naisten joukossa tai ihmisenä ihmisten joukossa ja samalla joko päätyä rooliin, jota kirjoittaja hänelle tarjoaa tai kieltäytyä siitä ja antaa tekstin soljua, kiinnittää huomionsa valoihin ja varjoihin, mukaan valittuihin esineisiin ja miljöisiin ja pohtia, mitä viitteitä ne antavat performanssin tekijän ajatuksista ja maailmankuvasta.

Voidaan toki sanoa, että romaani kertoo neljästä naisesta ja heidän kauttaan naisen asemasta. Mutta eihän se kerro, vaan se vyöryttää, kommentoi, vetäytyy, nauraa, ivaa, maalailee, tarkkailee. Aima! on Alma Mahler, säveltäjä Gustav Mahlerin vaimo, jota suorasanainen sinäkertoja sättii ja kehottaa säveltämään itse eikä vajoamaan lehmämäisyyteen ja passiivisuuteen. Loppupuolella Almaa varjostanut sinäkertoja paljastuu juristinaiseksi, muuttuu minäkertojaksi. Aiemmin hänestä on kerrottu kolmannen persoona kertojalla. Hän on pelastaja, lastenvalvoja, joka pelastaa naisia itsenäisyyteen.

Kolmas näkökulmahenkilö on juristin asiakas, kahden tytön yksinhuoltaja ja taiteilija Aino. Neljäs on nimetön tyttö, jota Aino lähtee seuraamaan ja jonka hän pyytää mallikseen. Aino piirtää ja maalaa tytön kuvaa, hermostuu ja turhautuu, ei ole tyytyväinen työhönsä, tekee kuvaa ja tiedostaa tekevänsä kuvaa. Taiteilija on toimija ja vallankäyttäjä, hän voi tehdä mallista esineen.

Välillä katsotaan mallitytön silmin. Esineet työttömän veljen sotkuisessa kodissa eivät ole vain esineitä. Tavallisen tuolin historia on samalla perheen historia. Yhdenpäivänromaanissa ei ole järjestystä, mutta ei liioin mitään sattumalta mukaan eksynyttä. Kaikella on merkitys, myös kuvakulman vaihdoksilla.

Alma!n voi lukea viisaana diskurssina naisen esittämisestä taiteessa. Tai sitten voi vain nauttia ihanasta tekstistä täynnä herkullisia lauseita ja sanoja kreemipyöryläisestä strutsinsulkahattuiseen ongelmaan. Pidin Alma!sta kauheasti. Harvoin löytää kirjan, johon ei useammallakaan lukemisella kyllästy.

Esikoisissa vain on se paha vika, että kun haluaisi saman tien kahlata läpi kirjailijan muun tuotannon, niin sitäpä ei vielä ole. Mitään ei ole. No, väitöskirja sentään löytyy:

Suunniteltu kuva : henkilövalokuvien rakentaminen aikakauslehdessä
Designed image : the construction of editorial portraits in consumer magazines




Tämän blogin suosituimmat tekstit

Suomen lasten historia

Jussi Kaakinen, Juha Kuisma, Kirsti Manninen: Suomen lasten historia  Suomen lasten historia on lapsille kirjoitettu historiateos. Suomen historia käsitellään tarinoina, joiden päähenkilöt ovat lapsia ja nuoria. Tarinoiden jälkeen on tietoaukeama, jossa esitellään ajankohtaan liittyvä fakta-aineisto, jossa ajalle keskeisiä tapahtumia tai ilmiöitä nostetaan esiin. Tarinoiden dramaturgia on hyvä. Jokainen kertomus sisältää jonkin tilanteen, joka koskettaa nuoria päähenkilöitä. Suurin kertomuksista on myös enemmän sosiaali- ja taloushistoriaa kuin poliittista historiaa. Menneiden aikojen arki on vahvasti läsnä. Tarinoissa on käytetty kolmannen persoonan kertojaa. Kieli on selkeää yleiskieltä. Vasta viimeisissä lähihistoriaa käsittelevissä tarinoissa käytetään enemmän puhekieltä. Kaiken kaikkiaan teos on paitsi pätevä oppikirja,myös mahdollinen iltasatukirja. Alakoululaiset löytävät tietoaukeamista paljon materiaalia hissantuntien projekteihin ja esitelmiin. Jussi Kaakisen kuvitu

Ian McEwan: Kaltaiseni koneet

Kaltaiseni koneet (suom. Juhani Lindholm) kertoo vaihtoehtoisesta historiasta, jossa Britanniassa jo vuonna 1982 on olemassa kehittyneitä androideja, matemaatikko Alan Turing on yhä hengissä, Margaret Thatcher häviää vaalit 1982 ja työväenpuolueen Tony Bennistä tulee pääministeri. Vuodella 1982 McEwan kumartaa Blade Runnerille, joka ilmestyi 1982 ja jonka dystopiamaailmassa kehittyneet androidit aiheuttavat ongelmia vuonna 2019. Vaikka teknologia on niin kehittynyttä, että kyetään rakentamaan ajattelevia, oppivia ja tuntevia androideja, yhteiskunnan ongelmat ovat vuonna 1982 samoja kuin nykypäivän Britanniassakin: köyhyyttä, työttömyyttä, asunnottomuutta, terveyden- ja vanhustenhuollon ongelmia, rikollisuutta, rotukysymyksiä, sukupuolikysymyksiä, ilmastoa… Kaikki viheliäiset ongelmat silloinkin ratkaisematta, ja niitä yritetään ratkoa demokratian keinoin. Esimerkiksi Cambridge Analytican tarjoamia dataan perustuvia progandapalveluita sen sijaan teoksen todellisuudessa ei ole tai e

Rosa Liksom: Maa & Unohdettu vartti

Maa on kokoelma lyhytproosaa. Kertomuksissa kohdataan maailmalle lähteneitä, jotka eivät kuitenkaan pääse juuristaan kovin kauaksi. Liksom näyttää henkilönsä keskellä tilannetta, joka hankaa heistä kiiltävän pinnan alta esiin rosot. Uusia tuttavuuksia Liksomilta tässä kokoelmassa ovat toisaalta modernin vieraantuneet kaupunkilaiset sekä sodan kokeneet sukupolvet, jotka yrittävät tehdä sovintoa ja aiempaa enemmän kohdata itseään ja läheisiään, siinä onnistumatta. Sodassa he tappoivat muutakin kuin vihollisia eikä kadotettua elämää saa takaisin. Liksom ei ole ihan kotonaan hipsterien kanssa. Kolmas osio Kartano kertoo taas pohjoisen ihmisistä, joita sattumat ja ankarat olosuhteet ovat kolhineet ja muotoilleet. Tukahdutetut tunteet pullistelevat ja pyrkivät esiin. Tästä osiosta löytyvät kokoelman hienoimmat, vähäeleiset välähdykset. Kokoelmassa Maa on Liksomin aiempaa lyhytproosaa vähemmän pohjoisen kieppuvaa murretta. Vähemmän myös valoa ja toivoa, joka varhaisemmissa teoksiss