Siirry pääsisältöön

Harry Salmenniemi: Uhrisyndrooma ja muita novelleja

Harry Salmenniemi on aloittanut kirjailijan uransa runoilijana. ”Virrata että”, ”Texas, sakset”. Useinkin proosaan siirtyessään runoilija saa aikaan kiinnostavaa jälkeä ja uudenlaista tekstipintaa. Runoilija kun rakastaa usein enemmän kieltä kuin kertomuskaavaa protagonisteineen ja antagonisteineen. Sellainen lähestymistapa vaatii lukijalta samaa asennetta.

Moni lukija on tottunut juonivetoiseen kertomuskaavaan eikä aina ole valmis hyväksymään tekstiä, joka poikkeaa niin paljon odotetusta.

Mutta eihän muusikkokaan aina käytä melodiaa ja toistuvia kertosäkeitä ja perusmelodian yksinkertaista transponointia. Musiikkia voi silti kuunnella ja siitä voi pitää tai ainakin saada kiinnostavia elämyksiä. Melodiaa ei ole, mutta sen sijaan soittajat improvisoivat ja kokeilevat. Pianisti kuuluu äkkiä ihastuvan johonkin kolmisointuun ja alkaa toistaa sitä. Tai saksofonisti puhaltaa ilmoille niin haikean sävelen, että muut soittimet ymmärtävät vaieta ja antaa sen soida.

Kokeellista proosaa voi lukea samaa tapaan kuin kuunnella jazzia – ei tarvitse arvailla juonta tai etsiä henkilöistä samastumispintaa. Salmenniemi kylvää sanojaan lukijan tajuntaan ja jokaisessa lukijassa herää erilaisia mielleyhtymiä niistä. Eikä yhtä ja oikeaa lukutapaa tosiaankaan ole. Taiteilijan vapauteen liittyy tulkitsijan vapaus. Kokoelma sisältää myös Salmenniemen tulkintoja muiden kirjailijoiden teoksista, pastisseja. Sellainen on esimerkiksi Merisää (esikuvana Emilen Zolan Taistelu myllyn luona) tai Elämän ja kuoleman pidot (esikuvana Toivo Pekkasen samanniminen novelli).

Ehkä eniten Salmenniemen proosasta saavat irti ne, joille Salmenniemen käsittelemät teemat ovat läheisiä. Tämän kokoelman voittavaksi teemaksi nousee maskuliininen identiteetti, miehen mallit nykymaailmassa sekä sota yhteiskunnan yhteisenä kertomuksena. Sota ja rakkaus. Kyllä niistä voi kokeellistakin proosaa kirjoittaa. Kun tekstissä on miehiä, aseita, sotilasarvoja ja sana ”punaiset”, lukija siirtyy heti mielessään kansalaissodan maisemiin ja asetelmiin sanoja ja merkityksiä tarkemmin pohtimatta ja alkaa tulkita kertomusta kansalaissodan narratiivien kautta. Mutta mikään kertomuksessa ei täsmääkään tähän mielleyhtymään. Salmenniemi ohjasi lukijan ajatukset parilla assosiaatiolla haluamaansa suuntaan. Lukija eksyy ja putoaa heti kärryiltä, jos ei keksi ajatella, että punainen on vain sana. Sillä voisi tarkoittaa vaikka tonttuja. Sotimassa eivät olekaan kansalaissodan punaiset ja valkoiset, vaan kauppaketjut, ja mitä tahansa voi tapahtua. Mieskin voi synnyttää keskellä sotaa.

Kokeellisessa proosassa se kiinnostava elämys ei olekaan tarina, vaan se voi olla omien ajatusten reflektointi. Millaisia mielleyhtymiä ja kuvia ja tunteita tekstistä nousee? Missä kohden kirjoittaja ovelasti ohjaa ajatuksia suuntaan, johon eksyy ja on pakko kysyä itseltään, missä kohden eksyi?

Osa novelleista on pikemminkin esseemäisiä tekstejä. Niminovellin Uhrisyndrooma voi lukea joko vakavissaan ahdistuneen ihmisen vähittäisestä toipumisesta kognitiivisen terapian avulla, omia ajattelutapojaan muuttamalla. Tai sen voi lukea vinosti hymyilevänä pastissina nykyajan vitsauksista, kaikkialla silmille hyppivistä itsehoito- ja elämäntapaoppaista ja muista elämän käyttöohjeista. Niitä kyllä luetaan. Toivottavasti myös Salmenniemen kirjaa.





Tämän blogin suosituimmat tekstit

Suomen lasten historia

Jussi Kaakinen, Juha Kuisma, Kirsti Manninen: Suomen lasten historia  Suomen lasten historia on lapsille kirjoitettu historiateos. Suomen historia käsitellään tarinoina, joiden päähenkilöt ovat lapsia ja nuoria. Tarinoiden jälkeen on tietoaukeama, jossa esitellään ajankohtaan liittyvä fakta-aineisto, jossa ajalle keskeisiä tapahtumia tai ilmiöitä nostetaan esiin. Tarinoiden dramaturgia on hyvä. Jokainen kertomus sisältää jonkin tilanteen, joka koskettaa nuoria päähenkilöitä. Suurin kertomuksista on myös enemmän sosiaali- ja taloushistoriaa kuin poliittista historiaa. Menneiden aikojen arki on vahvasti läsnä. Tarinoissa on käytetty kolmannen persoonan kertojaa. Kieli on selkeää yleiskieltä. Vasta viimeisissä lähihistoriaa käsittelevissä tarinoissa käytetään enemmän puhekieltä. Kaiken kaikkiaan teos on paitsi pätevä oppikirja,myös mahdollinen iltasatukirja. Alakoululaiset löytävät tietoaukeamista paljon materiaalia hissantuntien projekteihin ja esitelmiin. Jussi Kaakisen kuvitu

Ian McEwan: Kaltaiseni koneet

Kaltaiseni koneet (suom. Juhani Lindholm) kertoo vaihtoehtoisesta historiasta, jossa Britanniassa jo vuonna 1982 on olemassa kehittyneitä androideja, matemaatikko Alan Turing on yhä hengissä, Margaret Thatcher häviää vaalit 1982 ja työväenpuolueen Tony Bennistä tulee pääministeri. Vuodella 1982 McEwan kumartaa Blade Runnerille, joka ilmestyi 1982 ja jonka dystopiamaailmassa kehittyneet androidit aiheuttavat ongelmia vuonna 2019. Vaikka teknologia on niin kehittynyttä, että kyetään rakentamaan ajattelevia, oppivia ja tuntevia androideja, yhteiskunnan ongelmat ovat vuonna 1982 samoja kuin nykypäivän Britanniassakin: köyhyyttä, työttömyyttä, asunnottomuutta, terveyden- ja vanhustenhuollon ongelmia, rikollisuutta, rotukysymyksiä, sukupuolikysymyksiä, ilmastoa… Kaikki viheliäiset ongelmat silloinkin ratkaisematta, ja niitä yritetään ratkoa demokratian keinoin. Esimerkiksi Cambridge Analytican tarjoamia dataan perustuvia progandapalveluita sen sijaan teoksen todellisuudessa ei ole tai e

Rosa Liksom: Maa & Unohdettu vartti

Maa on kokoelma lyhytproosaa. Kertomuksissa kohdataan maailmalle lähteneitä, jotka eivät kuitenkaan pääse juuristaan kovin kauaksi. Liksom näyttää henkilönsä keskellä tilannetta, joka hankaa heistä kiiltävän pinnan alta esiin rosot. Uusia tuttavuuksia Liksomilta tässä kokoelmassa ovat toisaalta modernin vieraantuneet kaupunkilaiset sekä sodan kokeneet sukupolvet, jotka yrittävät tehdä sovintoa ja aiempaa enemmän kohdata itseään ja läheisiään, siinä onnistumatta. Sodassa he tappoivat muutakin kuin vihollisia eikä kadotettua elämää saa takaisin. Liksom ei ole ihan kotonaan hipsterien kanssa. Kolmas osio Kartano kertoo taas pohjoisen ihmisistä, joita sattumat ja ankarat olosuhteet ovat kolhineet ja muotoilleet. Tukahdutetut tunteet pullistelevat ja pyrkivät esiin. Tästä osiosta löytyvät kokoelman hienoimmat, vähäeleiset välähdykset. Kokoelmassa Maa on Liksomin aiempaa lyhytproosaa vähemmän pohjoisen kieppuvaa murretta. Vähemmän myös valoa ja toivoa, joka varhaisemmissa teoksiss